"Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego oraz Polregio podpisali 9 grudnia nową, 8-letnią umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie. Przewidywane łączne nakłady finansowe na realizację przewozów kolejowych świadczonych przez Polregio w okresie obowiązywania umowy, czyli od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2028 r. wynoszą 415 713 365,08 zł netto. Rekompensata na pierwszy okres rozliczeniowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 wynikająca z planu finansowego wynosi 57 235 313,91 zł netto zł. Zgodnie z postanowieniami umowy całkowita praca eksploatacyjna planowana (maksymalna) na okres obowiązywania umowy wyniesie 16 566 171,324 pockm, natomiast średnioroczna planowana praca eksploatacyjna wyniesie 2 070 771,415 pockm" - czytamy w komunikacie.
Przewozy objęte umową będą realizowane na następujących trasach:
Łódź - Częstochowa - Łódź, w tym relacje:
Łódź - Częstochowa - Łódź
Piotrków Trybunalski - Częstochowa - Piotrków Trybunalski
Radomsko - Częstochowa - Radomsko
Łódź - Piotrków Tryb. - Łódź
Łódź - Opoczno - Łódź, w tym relacje:
Łódź - Opoczno - Łódź
Tomaszów Mazowiecki - Opoczno - Tomaszów Mazowiecki
Wieluń - Tarnowskie Góry - Wieluń
Łódź/Kutno - Toruń - Kutno/Łódź
Łódź - Warszawa - Łódź
Łódź - Poznań - Łódź, wymieniono.
W przypadku podjęcia przez organizatora decyzji o zwiększeniu sieci połączeń kolejowych przewozy będące przedmiotem umowy mogą zostać rozszerzone o wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych na liniach komunikacyjnych (odcinkach linii), w tym w szczególności:
Linia nr 17, 1 w relacji Łódź Fabryczna - Warszawa Wschodnia (w całej relacji),
Linia nr 14 w relacji Łódź Kaliska - Wrocław Główny do granicy województwa łódzkiego (Skalmierz), dodano.
Umowa z Województwem Łódzkim jest dziesiątą wieloletnią umową zawartą przez Polregio w tym roku. Wcześniej przewoźnik podpisał kontrakty z Województwem Małopolskim, Warmińsko-Mazurskim, Zachodniopomorskim, Podkarpackim, Lubelskim, Lubuskim, Opolskim, Świętokrzyskim a w 2019 roku - z Województwem Śląskim. W celu zapewnienia kontynuacji przewozów, samorządy powinny podpisać umowy PSC (ang. Public Service Contract) najpóźniej do 12 grudnia 2020 roku, przypomina Polregio.
Polregio to największy pasażerski przewoźnik w Polsce. Każdego dnia na tory w całym kraju wyjeżdża około 1 900 pociągów zamawianych i finansowanych przez samorządy wojewódzkie. W ciągu roku z usług Polregio korzysta ponad 88 mln pasażerów. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP).