PGL zapewni dalszą stabilność klientom, partnerom i pracownikom Condora. LOT i Condor, działające wspólnie w ramach Grupy PGL, będą jednym z wiodących podmiotów lotniczych w Europie, z kluczowymi rynkami w Polsce i Niemczech. Condor będzie odgrywać kluczową rolę w strategii rozwoju PGL w segmencie przewozów wakacyjnych, nastawionej na wzrost w Niemczech i na sąsiednich rynkach oraz budowę wiodącej w Europie linii wakacyjnej, podkreślono.
Condor będzie nadal działał pod aktualnym kierownictwem i pod obecną marką najpopularniejszej w Niemczech linii wakacyjnej, zastrzeżono także.
PGL zapewniła, że finansowanie pomostowe gwarantowane przez niemiecki rząd federalny i kraj związkowy Hesja zostanie w pełni i w terminie spłacone.
"Dotąd to firmy zagraniczne przejmowały cenne polskie aktywa. My odwróciliśmy ten trend, odwróciliśmy to zjawisko. Dzisiaj mogę podsumować, że LOT który przejmuje Condora to trochę tak symbolicznie jakby nad polskim, europejskim niebie pojawiły się dwa ptaki, już nie tylko orzeł, ale również Condor i jest to dowód siły polskiej gospodarki" - powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji prasowej.
"Przejęcie Condora doskonale wpisuje się w strategię PGL. Transakcja ta zabezpiecza również przyszłość Condora i gwarantuje stabilność i nowe perspektywy rozwoju pracownikom, klientom i partnerom biznesowym tej linii. Chcemy rozwijać ikoniczną markę Condora w Niemczech i wprowadzić ją także na nowe rynki w Europie. Serdecznie witamy wszystkich pracowników Condora w rodzinie PGL i zapraszamy ich do wspólnego tworzenia jednej z największych grup lotniczych w Europie" - powiedział prezes PGL Rafał Milczarski.
"Nie ma lepszego partnera dla LOT-u niż Condor. Condor nie tylko przetrwa, ale będzie rosnąć bardzo dynamicznie. W tym roku wspólnie prawie podwoimy zyski" - dodał podczas konferencji prasowej.
Na pytanie o kwotę transakcji, prezes PGL zapewnił, że grupa zapłaci "cenę sprawiedliwą", która pozwoli na spłatę pożyczki pomostowej Condora (w kwocie 380 mln euro - red.).
"Cieszymy się, że Condor, najpopularniejsza wakacyjna linia lotnicza w Niemczech, zyskała w PGL i LOT stabilnych, doświadczonych i dynamicznie rozwijających się partnerów, którzy zabezpieczają przyszłość naszej firmy. Razem będziemy obsługiwać dwa razy więcej pasażerów, tworząc tym samym jedną z największych grup lotniczych i wiodącą linię wakacyjną w Europie. Nasi partnerzy i klienci mogą bezpiecznie planować loty wakacyjne z Condorem" - powiedział prezes Condora Ralf Teckentrup, cytowany w komunikacie.
"W ciągu ostatnich 4 miesięcy obłożenie naszych lotów było takie, jakby nic się nie działo. 90% średniego obłożenia to dobry wynik nie tylko dla przedsiębiorstwa, ale i dla środowiska. Chciałbym pobić granicę 10 mln pasażerów" - zadeklarował na konferencji prasowej.
"W ciągu 3 lat 2016-2018 LOT wygenerował 700 mln zł zysku.Ta transakcja była negocjowana przez dłuższy czas. Udział Condora w niemieckim rynku czarterowym to 22%. Według badań 85% konsumentów na tamtym rynku wie i zna tą linię i bardzo wysoko ją ocenia. Linia Condor to około 60 samolotów i prawie 10 mln pasażerów rocznie. Jeżeli zestawimy to z danymi dotyczącymi LOT-u, to możemy dzisiaj powiedzieć, że LOT podwoił swoje możliwości pod względem sprzętowym, jak i liczbę przewożonych pasażerów" - powiedział minister aktywów państwowych Jacek Sasin podczas konferencji prasowej.
LOT i Condor będą wspólnie tworzyć jedną z wiodących europejskich grup lotniczych, przewożącą łącznie około 20 mln pasażerów rocznie. Condor będzie nadal działał pod obecnym kierownictwem, korzystając z poszerzonej siatki połączeń i synergii operacyjnych między obiema liniami lotniczymi, podano także.
Oferta przejęcia Condora przedstawiona przez PGL została uznana za najkorzystniejszą dla spółki, jej pracowników, partnerów, dostawców i klientów. Transakcja ma się zakończyć do końca kwietnia 2020 roku, po uzyskaniu niezbędnych zgód organów antymonopolowych i opuszczeniu przez Condor procedury ochronnej. Inwestycja PGL pozwoli Condorowi w pełni i w terminie spłacić zobowiązania względem niemieckiego banku rozwoju KfW, podsumowano.
Polska Grupa Lotnicza (PGL) jest wiodącym podmiotem lotniczym w Europie Środkowo-Wschodniej. PGL jest właścicielem Polskich Linii Lotniczych LOT - jednego z najstarszych i najszybciej rosnących przewoźników w Europie, z dwoma dynamicznie rozwijającymi się hubami w Warszawie i Budapeszcie. LOT ma swojej ofercie ponad 120 połączeń, w tym 18 połączeń dalekodystansowych z Ameryką Północną i Azją. W 2019 roku LOT przewiózł ponad 10 mln pasażerów, ponad dwa razy więcej niż 4 lata wcześniej. LOT dysponuje flotą 80 samolotów, w tym 15 Boeingów 787 Dreamliner. Grupa PGL osiągnęła w 2019 roku przychody na poziomie 1,9 mld euro.
Condor istnieje od 1956 roku. Każdego roku około 9,4 mln pasażerów lata na pokładach Condora z ośmiu niemieckich lotnisk do około 90 miejsc w Europie, Afryce i Ameryce. W roku obrotowym 2018/19 Condor Flugdienst zanotował około 57 mln euro zysku operacyjnego, przy przychodach na poziomie około 1,7 mld euro. Condor dysponuje flotą ponad 50 samolotów utrzymywanych przez spółkę zależną Condor Technik we Frankfurcie i Düsseldorfie. Według ankiety przeprowadzonej przez niemiecki instytut jakości usług na zlecenie kanału informacyjnego n-tv, Condor od wielu lat jest najpopularniejszą wakacyjną linią lotniczą w Niemczech.
Lazard i Bank Pekao IB były doradcami finansowymi, a White & Case doradcą prawnym PGL. Rothschild był doradcą finansowym, a Noerr doradcą prawnym Condora.
W 2019 roku LOT przewiózł ponad 10 mln pasażerów. LOT zapewnia podróż w ramach 120 połączeń na świecie. Grupa PGL osiągnęła w 2019 roku przychody na poziomie 1,9 mld euro.