"Mijający rok był dla nas intensywny, ale dający powody do satysfakcji. Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani na nadchodzący czas"- powiedział prezes Paweł Jakubowski, cytowany w komunikacie.
W świnoujskim terminalu LNG w 2018 roku skutecznie realizowano zadania w ramach prowadzonych procesów technologicznych. Osiągnięte wyniki:
- blisko 2 mln ton czyli 4,4 mln m3 gazu ziemnego zostało rozładowanych w terminalu,
- przyjęto i rozładowano 23 statki (14 w 2017 r.) ze skroplonym gazem ziemnym,
- 1794 autocystern (1523 w 2017 r.) wyjechało ze Świnoujścia,
- Polskie LNG ustanowiło także w 2018 roku swój wewnętrzny rekord załadunków jednego dnia - było ich 24,
- w zeszłym roku dokonano także w terminalu pierwszego załadunku gazem skroplonym ISO-kontenera, coraz popularniejszej, standaryzowanej formy transportu LNG, podano także.
"Na przełomie 2018 i 2019 roku Polskie LNG wykonało bardzo ważny krok w realizacji Programu Rozbudowy Terminalu LNG - uruchomiono dwa procesy przetargowe. Pierwsze z opublikowanych ogłoszeń (dotyczące tzw. części lądowej) rozpoczęło postępowanie przetargowe, w ramach którego wyłoniony zostanie wykonawca trzech elementów lądowych rozbudowy Terminalu LNG: dodatkowych instalacji regazyfikacyjnych - zwiększających nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/rocznie, trzeciego zbiornika LNG, zwiększającego elastyczność pracy instalacji terminalu LNG oraz zapewniającego optymalną zdolność procesową składowania surowca, instalacji przeładunkowej LNG na kolej - rozszerzającej zakres świadczonych usług o możliwość załadunku kontenerów ISO i cystern kolejowych oraz umożliwiającą dotarcie do nowych potencjalnych klientów" - czytamy dalej.
Drugi proces przetargowy dotyczy tzw. części morskiej (czwartego elementu Programu Rozbudowy Terminalu LNG). W jego ramach ma powstać: dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania.
"Nowe nabrzeże, realizowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, wpisuje się w rozwój infrastruktury tzw. Małego LNG (SSLNG - Small Scale LNG). Zapewniono dodatkowe funkcjonalności świnoujskiemu terminalowi. Dzięki niemu Polskie LNG odpowie na rosnące zapotrzebowanie rynku w Regionie Morza Bałtyckiego. Będzie to także odpowiedź na szereg europejskich regulacji, w szczególności przepisów klimatycznych i środowiskowych, które wymuszają transformację w kierunku paliw niskoemisyjnych" - czytamy także.
Polskie LNG to spółka zależna Gaz-Systemu, która jest właścicielem i operatorem Terminalu LNG w Świnoujściu, jedynego tej skali obiektu importującego gaz skroplony w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.