"Po 9 miesiącach 2019 r. w Polsce zużyto o prawie 1 mln m3 paliw więcej niż w tym samym okresie roku 2018. Utrzymywał się trend wzrostowy dla zakupów benzyn silnikowych, oleju napędowego, paliwa lotniczego JET oraz gazu płynnego LPG. Mniejsze zainteresowanie wykazano w przypadku obu gatunków olejów opałowych - lekkiego i ciężkiego" - czytamy w komunikacie.
W ocenie POPiHN, wzrost zapotrzebowania na benzyny silnikowe przy jednoczesnym wzroście zainteresowania autogazem, może mieć związek ze zwiększeniem zakupów samochodów z silnikami benzynowymi niż z silnikami wysokoprężnymi.
"Rynek krajowy 3 głównych paliw transportowych (benzyn, oleju napędowego oraz autogazu) wykazał wynik lepszy o 4% od notowanego dla 9 miesięcy 2018 r., przy czym udział importu w tym segmencie rynku paliw płynnych zmalał z 33% do 31%. Wolumen wzrostu tego rynku to prawie 1 mln m3 przy całkowitym zużyciu paliw przez pojazdy silnikowe na poziomie 24,4 mln m3, z czego z importu pochodziło około 7,5 mln m3" - czytamy dalej.
Wśród nich najszybciej rosła sprzedaż benzyn (o 6%, do 4,8 mln m3), podczas gdy popyt na ON i LPG wzrósł o 4% (odpowiednio do 15,8 mln m3 i 3,8 mln m3), wynika z danych POPiHN.
"Ogółem, konsumpcja 6 głównych gatunków paliw (BS, ON, LPG, LOO, JET i COO) była na poziomie wyższym o 4% od konsumpcji tych paliw po 3 kwartałach 2018 r., przy czym o 2 punkty procentowe (z 31 do 29%) zmalał udział oficjalnego importu paliw w zaspokojeniu popytu krajowego" - czytamy również.
Bilans obrotów międzynarodowych po 3 kwartałach 2019 r. wykazuje wyraźną nadwyżkę importu i nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw nad eksportem. Ta różnica wynosi obecnie ponad 5,2 mln m3 , podczas gdy przed rokiem było to około 4,9 mln m3 . Wynik ten został osiągnięty przy zwiększonej produkcji krajowej, podsumowano.