W czwartek 9 grudnia na warszawskiej giełdzie zrobiło się dużo głośniej niż zwykle. Wszystko za sprawą debiutu kolejnej spółki. Do obrotu trafiły akcje Grupy Pracuj, czyli właściciela popularnego serwisu z ogłoszeniami - pracuj.pl.
To czternasty debiut w tym roku na głównym rynku GPW. W sumie notowanych na nim jest już 428 spółek.
Często w debiucie akcje nowej spółki rosną, dając zarobić inwestorom dość szybko, choć kilka procent. Tym razem było odwrotnie. Ponad 15 milionów akcji było wcześniej sprzedawanych w ofercie publicznej po 74 zł za sztukę. Tylko przez moment czwartkowej sesji kurs wzrósł do 74,30 zł.
Czytaj więcej: Murapol S.A. ogłasza zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej akcji i wejścia na GPW w Warszawie
Z każdą kolejną godziną notowania spółki osuwały się w dół. Przed zamknięciem sesji jedna akcja kosztowała już niewiele ponad 70 zł, co oznaczało spadek o niecałe 5 proc. w porównaniu z początkową wyceną.
Czwartkowe notowania akcji pracuj.pl
Trudny start nowego etapu
Na podstawie ceny akcji sprzedawanych przed debiutem (74 zł), cały biznes Grupy Pracuj można było szacować na około 5 mld zł. Jednego dnia, przez słabe notowania giełdowe, wartość ta spadła o około 250 mln zł. Mniej więcej tyle pieniędzy wyparowało z rachunków maklerskich posiadaczy akcji.
- Dzisiaj rozpoczynamy nowy etap w historii firmy, już jako spółka giełdowa. Zakasujemy rękawy i zabieramy się do dalszej pracy - wskazał prezes i główny akcjonariusz Przemysław Gacek.
- Mamy ambitne plany i - co najważniejsze - gotowy na ich realizację i nowe wyzwania wspaniały zespół ponad 800 osób, które tworzą Grupę Pracuj - podkreślił.
Informacje o Grupie Pracuj
Spółka rozpoczęła działalność 6 listopada 2015 roku. Rok później, działając jako Grupa Pracuj Holding sp. z o.o., połączyła się z ówczesną Grupą Pracuj S.A., która od 2000 roku prowadziła działalność w zakresie internetowych usług rekrutacyjnych w Polsce, a od 2007 roku poprzez swoją jednostkę zależną również na Ukrainie.
2 sierpnia 2021 roku nastąpiła zmiana formy prawnej spółki i jej przekształcenie w spółkę akcyjną. Dzięki temu była możliwość wejścia na giełdę.
Marki należące do grupy tworzą zaawansowany cyfrowy ekosystem dla branży HR, spośród których najważniejsze to: Pracuj.pl, Robota.ua i eRecruiter.
W 2020 roku z serwisów grupy korzystało średnio 6,8 mln użytkowników miesięcznie, w tym 3,1 mln w Polsce i 3,7 mln na Ukrainie. Spółka zatrudnia ponad 800 osób. W ubiegłym roku łączne przychody ze sprzedaży usług wyniosły 299 mln zł, a skorygowany zysk operacyjny EBITDA 148 mln zł.