Nie chciał jednak ujawnić, jakie kolejne kraje mogą wchodzić w grę. "Takich krajów, w których mamy udziały w rynku hurtowym paliw jest więcej" - powiedział jedynie Obajtek.
Prezes Orlenu zaznaczył, że w 2018 roku koncern znacząco przyspieszył inwestycje w rynek detaliczny także w Polsce. "Jeszcze niedawno budowaliśmy średnio po 6-10 nowych stacji rocznie, a w 2018 było ich aż 44, do tego 4 nowe stacje otworzyliśmy w Niemczech i 11 w Czechach. W tym roku plan również jest ambitny" - podał w rozmowie z ISBnews.
W ocenie Obajtka, już dzisiaj można powiedzieć, że bardzo dobrym odbiorem klientów cieszy się koncept Orlen Drive, który spółka uruchomiła pilotażowo w październiku 2018 na stacji zlokalizowanej przy drodze ekspresowej S8. To specjalna linia na stacji, która umożliwia dokonanie płatności za paliwo, a także zamówienie, a następnie odbiór produktów gastronomicznych bez wysiadania z samochodu.
"Decyzję co do dalszego rozwoju konceptu Orlen Drive podejmiemy po roku funkcjonowania programu pilotażowego, ale już dziś widać, że był to strzał w dziesiątkę, podobnie jak moduł płatniczy Orlen Pay, umożliwiający płacenie za paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze" - stwierdził prezes.
PKN Orlen będzie również nadal inwestował w paliwa alternatywne. Już w 2019 roku powinien zostać liderem na rynku pod względem liczby zainstalowanych na stacjach ładowarek dla samochodów elektrycznych. "Myślimy również w Polsce o stacji tankowania wodoru, trudno jednak mówić w tym przypadku o dokładnej perspektywie czasowej" - poinformował Obajtek.
Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 109,7 mld zł w 2018 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.
Piotr Apanowicz