"Pierwszą połowę bieżącego roku zamknęliśmy wzrostem obrotów ogółem na poziomie blisko 7%, natomiast w ujęciu LFL wzrost ten wyniósł około 5,5%. To dobry wynik - zważywszy na trudną sytuację, z jaką musieliśmy się mierzyć w tym czasie. Jesteśmy również usatysfakcjonowani dwucyfrowym tempem wzrostu sprzedaży produktów naszej marki własnej oraz efektem intensywnie prowadzonej ekspansji - w pierwszym półroczu, mimo lockdownu, uruchomiliśmy 74 nowe sklepy. Myślę, że w drugim półroczu utrzymamy podobne tempo rozwoju i cały rok 2020 zakończymy równie satysfakcjonującymi wynikami" - powiedział Rękas w rozmowie z ISBnews.
Zwrócił uwagę na zmiany w zachowaniach klientów związane z pandemią COVID-19 - dotyczące zarówno większej skłonności do oszczędzania, częstotliwości zakupów, jak również większego zwracania uwagi na pochodzenie produktów.
"Na początku pandemii obserwowaliśmy rosnące znaczenie trendu oszczędności. Konsumenci w obawie o sytuację zawodową i finansową znacznie ostrożniej dysponowali domowym budżetem. Zmianie uległa także częstotliwość dokonywania zakupów - klienci rzadziej odwiedzali sklepy przy jednoczesnym wzroście wartości koszyka zakupowego" - wskazał prezes.
"Niewątpliwie wzrosło także znaczenie patriotyzmu konsumenckiego. Polscy konsumenci świadomie podchodzą do codziennych zakupów i coraz chętniej zwracają się w kierunku lokalności kupując artykuły z ich najbliższej okolicy. Znacznie częściej skłaniają się ku lokalnym i polskim produktom, które są dla nich synonimem zdrowia, świeżości i wysokiej jakości" - dodał Rękas.
Przypomniał, że według badania, zrealizowanego w lipcu br. przez SW Research na zlecenie Lewiatan Holding, 77% Polaków zwraca uwagę na pochodzenie produktów, które kupuje, a blisko 42% badanych widzi w tym wsparcie dla polskiej gospodarki.
Według niego, COVID-19 pokazał przedsiębiorcom korzyści idące ze współpracy z "silną i dobrze zorganizowaną" siecią handlową.
"Przedsiębiorcy prowadzący sklepy pod szyldem Lewiatana mogą w każdych okolicznościach liczyć na szerokie wsparcie w obszarze handlowym, marketingowym czy operacyjnym. W Lewiatanie łączymy siłę ogólnopolskiej sieci z wartością lokalnych relacji, dzięki czemu zrzeszeni przez nas przedsiębiorcy mają możliwość korzystania z wymiany wiedzy i doświadczeń, a także sprawdzonych rozwiązań, które są kluczowe dla rozwoju ich biznesów. W czasie kryzysu przynależność do dużej sieci okazała się niezwykle przydatna, dlatego jestem przekonany, że skłonność właścicieli do nawiązywania współpracy w modelu franczyzowym będzie rosnąć" - wskazał prezes.
Rękas zwrócił uwagę, że oprócz pandemii sytuację w branży zmieni także podatek od sprzedaży detalicznej - jak podkreślił, ta sprawa budzi niepewność w branży handlowej od chwili ogłoszenia projektu tej regulacji na początku 2016 roku.
"Obecna wersja ustawy przewiduje objęcie tym podatkiem sklepy i sieci handlowe zdecydowanie większe niż placówki Lewiatana, które prowadzone są w zdecydowanej większości przez małych i średnich przedsiębiorców. Niemniej jednak pewna część naszych sklepów również zostanie nim objęta, które z pewnością będą wywiązywać się z nałożonych na nie obciążeń fiskalnych" - zapewnił prezes.
Rękas podtrzymał też plany dotyczące powiększenia sieci o kolejnych kilkadziesiąt placówek do końca tego roku.
"Rozwój sieci niezmiennie zajmuje priorytetowe miejsce w naszej strategii. Pomimo wyjątkowej sytuacji, w jakiej znaleźliśmy się w wyniku pandemii z sukcesem kontynuujemy ekspansję Lewiatana. Jesteśmy największą polską siecią franczyzową, liczącą obecnie ponad 3 200 sklepów prowadzonych przez 2 100 polskich przedsiębiorców. Do końca sierpnia otworzyliśmy około 100 nowych placówek Lewiatana, dlatego liczę, że do końca tego roku nasza sieć zwiększy się jeszcze kilkadziesiąt nowych sklepów" - podsumował prezes.
Polska Sieć Handlowa Lewiatan to jedna z najdłużej funkcjonujących sieci franczyzowych oraz najbardziej rozpoznawalnych marek sklepów detalicznych na polskim rynku. Obecnie na terenie całej Polski zrzesza ponad 3 200 placówek handlowych zatrudniających 30 000 pracowników. Jej łączne obroty przekroczyły 13,6 mld zł w 2019 roku.
Renata Oljasz