"W drugim kwartale użytkownicy BLIK-a zrealizowali o ponad 7 mln transakcji więcej niż w całym 2018 r. Tradycyjnie najwięcej transakcji realizowanych było w internecie i było ich aż 73 mln i jest to 110% więcej niż rok temu i o 27% więcej niż w pierwszych trzech miesiącach roku. Ten wzrost kw/kw jest w naszej ocenie rekordowy" - powiedział Mazurkiewicz podczas konferencji na Twitterze.
Dodał, że pandemia przeniosła handel do sieci, a tam BLIK jest metodą płatności pierwszego wyboru z uwagi na szybkość, wygodę i bezpieczeństwo płatności.
Mazurkiewicz wskazał, że użytkownicy zrealizowali w II kw. aż 10,6 mln przelewów na numer telefonu BLIK co oznacza wzrost o 47% kw/kw i o blisko 200% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Liczba transakcji w tradycyjnych terminalach płatniczych wzrosła o 20% w porównaniu z pierwszym kwartałem i było ich 8,4 mln (to 68% więcej r/r).
"Odchodzenie od obrotu gotówkowego w czasie pandemii widać również po spadku liczby wypłat z bankomatów. Takich transakcji było 5,5 mln, czyli o 8% mniej niż rok wcześniej. Jednak wartość samych wypłat jest większa" - dodał Mazurkiewicz.
Z danych PSP wynika, że pojedyncza wypłata z bankomatu wyniosła średnio 570 zł (w stosunku do 516 zł w pierwszych trzech miesiącach roku). Użytkownicy wypłacali pieniądze rzadziej, ale pobierali wyższe kwoty. Łączna wartość wszystkich transakcji BLIK-iem w kwietniu, maju i czerwcu to ponad 13 miliardów zł, czyli o 28% więcej niż w pierwszym kwartale.
Średnia liczba transakcji dziennie w drugim kwartale przekroczyła milion, a rekordowego dla kwartału dnia było ich ponad milion trzysta (1327 tys.). W porównaniu do pierwszego kwartału roku wzrosła średnia kwota transakcji i wynosiła 135 zł (o 5 zł więcej niż w poprzednim kwartale).
"Na koniec drugiego kwartału z BLIK-a korzystało aktywnie 5,42 mln osób co oznacza wzrost o 67% r/r. Już w I kwartale ten wzrost był znaczący" - podkreślił prezes.
Według niego, BLIK jest najszybciej rosnącym instrumentem płatniczym w Polsce na co wskazują najnowsze badania Kantar.
"W ciągu roku liczba osób, które deklarują korzystanie z BLIK-a wzrosła o 9 pkt proc. do poziomu 28%. BLIK jest także bardzo chętnie polecanym sposobem płatności. Skłonność do polecania usługi przez jej użytkowników (wskaźnik NPS) dla BLIK-a kształtuje się na poziomie 57 pkt, a dla rynku bankowego w Polsce w drugim kwartale średnia to zaledwie 18 pkt. Jest to rekordowy poziom i BLIK jest najchętniej polecanym rozwiązaniem" - dodał prezes.
"Jeżeli chodzi o płatności zbliżeniowe BLIK-a to pracujemy nad tym. Projekt jest bardzo zaawansowany i banki same będą o tym sukcesywnie informować o wdrożeniach" - zapowiedział także Mazurkiewicz.
Dodał, że w przyszłym tygodniu PSP poinformuje o kolejnym banku, który będzie oferował BLIK-a.
Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIK-a mogą korzystać również klienci Getin Banku, BGŻ BNP Paribas, Inteligo, Raiffeisen Banku, Credit Agricole, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe.