Dzięki płatnościom powtarzalnym BLIK klienci nie muszą pamiętać o cyklicznych zobowiązaniach - np. za usługi streamingowe, telekomunikacyjne, abonamenty czy raty składek za polisy ubezpieczeniowe.
"To rozwiązanie doskonale sprawdza się w przypadku usług dostępnych w abonamencie, subskrypcji oraz dla płatności ratalnych. Dodatkowo, nie wymaga podawania danych rachunku bankowego czy karty płatniczej" - czytamy w komunikacie.
Płatnościami powtarzalnymi BLIK użytkownik może zarządzać z poziomu aplikacji bankowości mobilnej na swoim smartfonie.
"BLIK kolejny raz rewolucjonizuje rynek płatności. Na wprowadzeniu tej innowacji skorzystają nie tylko użytkownicy, ale także dostawcy usług udostępnianych w abonamencie lub na zasadach subskrypcji. Ich klienci chętniej będą decydowali się na tego typu usługi. Otrzymują bowiem łatwy dostęp do zarządzania nimi w jednym miejscu, czyli aplikacji mobilnej banku, bez konieczności logowania się w wielu różnych serwisach dostawców" - powiedział prezes Polskiego Standardu Płatności Dariusz Mazurkiewicz, cytowany w komunikacie.
Zamiast wpisywania danych karty czy wysyłania listów ze zgodą na uruchomienie polecenia zapłaty, klient wybiera na stronie usługodawcy płatność BLIK, podaje kod, a następnie w aplikacji banku zatwierdza płatność pinem. Wówczas może otrzymać od usługodawcy propozycję zapisania cyklu płatności - jej kwoty, częstotliwości i daty końca subskrypcji. Po zaakceptowaniu takiej propozycji transakcje będą wykonywane automatycznie, podano także.
"W aplikacji mobilnej banku użytkownik może zarządzać włączaniem i wyłączaniem płatności powtarzalnych BLIK. Ma także czytelny podgląd zbliżających się płatności. Jeśli kwota lub data płatności przesłanej od dostawcy będzie różnić się od tej zaakceptowanej wcześniej przez użytkownika, dostanie on potwierdzenie płatności w aplikacji mobilnej banku. Dzięki temu użytkownik ma pełną kontrolę nad swoimi wydatkami" - czytamy w komunikacie.
Z możliwości definiowania płatności powtarzalnych mogą obecnie skorzystać klienci ING Banku Śląskiego oraz Banku Pekao przy usługach sieci Play (będą dostępne do końca marca) oraz ubezpieczyciela LINK4. Rozwiązanie wdrożone zostało we współpracy z BlueMedia oraz eCard.
"Liczymy, że płatności powtarzalne BLIK staną się popularnym i powszechnym sposobem opłacania wszelkich usług udostępnianych na zasadach subskrypcji lub abonamentu. Jeszcze nigdy zarządzanie tego typu płatnościami nie było tak proste i wygodne" - podsumował Mazurkiewicz.
W 2018 roku Polacy zrealizowali 91 mln transakcji BLIK-iem - blisko trzy razy więcej niż rok wcześniej i dwa razy więcej niż w pierwszych trzech latach funkcjonowania systemu. Wartość transakcji zrealizowanych w 2018 r. przekroczyła 12 mld zł wobec 4,5 mld zł w 2017 r. W całym 2018 r. odnotowano 66,2 mln transakcji w internecie, 14,6 mln wpłat i wypłat w bankomatach, 5,18 mln przelewów na numer telefonu oraz 5,04 mln transakcji w terminalach płatniczych.
Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, BGŻ BNP Paribas, Inteligo, Raiffeisen Banku, Credit Agricole, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe.