"Ta inicjatywa idealnie wpisuje się w rosnące zapotrzebowanie na wzrost świadomości, czym jest elektromobilność. Ta technologia wymaga przełamania stereotypu, ale modele rozwoju rynku pokazują, że na przełomie 2022 i 2023 roku elektromobilna rewolucja nabierze wykładniczego tempa i będziemy świadkami tego, czego doświadczamy dziś w zakresie fotowoltaiki" - powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka podczas inauguracji kampanii.
To pierwsza w Polsce i jednocześnie największa w Europie kampania społeczno-edukacyjna, wspierająca rozwój elektromobilności. Będzie w nią zaangażowanych około 100 partnerów, liderów zrównoważonego transportu w Polsce, w tym koncerny motoryzacyjne: BMW, Daimler, Nissan i Volkswagen, sektor infrastrukturalny: ABB i Nexity oraz instytucje finansowe: PKO Leasing. Wśród partnerów są także: Arval, Garo, GreenWay, Volvo, Grupa Lotos, Energa, innogy Go! oraz MAN. Elektromobilni.pl zostali objęci patronatem honorowym Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii. Wśród patronów kampanii znalazły się ponadto organizacje: UDT, NCBiR, PZPM, PZWLP, Forum Energii, ZPL, ZDS, ITS, a także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Włoch, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.
"Każdą nowość trzeba oswoić, wielkie zmiany przyjmujemy z rezerwą. Żeby podjąć świadomą decyzję, kluczowe jest dostarczenie wiedzy. Takich narzędzi dostarcza kampania elektromobilni.pl" - zapewniła zastępca dyrektora ds. zmian klimatu i współpracy międzynarodowej Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego, a także kierownik Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu Agnieszka Ragin.
Dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur podkreślił, że w 2017 roku, podczas pierwszego badania przeprowadzonego przez PSPA, 12% polskich kierowców deklarowało, że rozważy zakup samochodu elektrycznego w perspektywie 3 lat. W 2020 roku ten odsetek wyniósł już 29% i był jedynie o 5 pkt. proc. niższy od samochodów benzynowych.
"W perspektywie najbliższych 2-3 lat z pewnością samochód elektryczny znajdzie się na pierwszym miejscu w tym badaniu. A jednocześnie wciąż mamy przed sobą bardzo daleką drogę, biorąc pod uwagę niespełna 15 tys. samochodów elektrycznych w Polsce [łącznie w pełni elektrycznych i hybryd plug-in], w porównaniu do łącznego parku samochodowego liczącego ok. 19 mln pojazdów" - podkreślił Mazur.
Jego zdaniem, są jednak powody do optymizmu. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2020 r. w Unii Europejskiej samochody elektryczne stanowiły ok. 8% wszystkich rejestracji nowych pojazdów, z tego ok. 1% w Polsce.
"Ale już w samym wrześniu 2020 r. elektryki stanowiły w Polsce ok. 2,5% wszystkich rejestracji" - dodał.
W ramach kampanii elektromobilni.pl uruchomiona zostanie strona internetowa zawierająca m.in. 12 różnych narzędzi i kalkulatorów online, program Elektromobilna Polska skierowany do firm, instytucji i samorządów, a także Klub Użytkowników EV, oferujący pakiet benefitów i zniżek dla użytkowników samochodów elektrycznych.
Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (KOZK) funkcjonuje w ramach Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Prowadzi badania naukowe, prace rozwojowe, usługowo-badawcze, doradcze i studialne, a także upowszechnia ich wyniki oraz wspiera administrację publiczną w zakresie polityki ekologicznej i klimatycznej oraz zachodzących zmian środowiskowych i klimatycznych.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.