Pod koniec listopada 2019 r. z 8 225 elektrycznych samochodów osobowych 59% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) - 4 886, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) - 3 339. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 502 szt., natomiast liczba autobusów elektrycznych wynosi, zgodnie z Centralną Ewidencją Pojazdów, 216 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec listopada osiągnęła 6 204 szt., podano w komunikacie.
"Pojazdy elektryczne wciąż stanowią niewielki ułamek parku samochodowego w Polsce. Liczby są znacznie niższe niż w większości państw Unii Europejskiej. Potencjalni nabywcy wstrzymują się z zakupem, oczekując na uruchomienie systemu wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności 2019/2020, 28% Polaków rozważy zakup samochodu elektrycznego w ciągu najbliższych trzech lat, ale 76% z nich uzależni decyzję o zakupie od otrzymania dopłaty. Uruchomienie subsydiów, które działają w większości krajów UE, będzie kluczowe dla rozwoju elektromobilności w Polsce" - skomentował dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, cytowany w komunikacie.
Prezes PZPM Jakub Faryś, zwrócił uwagę, że zarówno klienci indywidualni, jak też instytucjonalni, z dużym zainteresowaniem obserwują proces wdrażania dopłat w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Największym niepokojem napawały jednak doniesienia o możliwości opodatkowania dopłat. "Na szczęście, kilka dni temu do Sejmu wpłynął projekt zmiany ustaw o podatku PIT i CIT mający na celu zwolnienie dopłat na zakup pojazdów nisko i zeroemisyjnych od podatku dochodowego od osób fizycznych i od firm, udzielanego z FNT" - dodał.
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Pod koniec listopada br. w Polsce funkcjonowały 972 stacje ładowania pojazdów elektrycznych (1 764 punkty). W ciągu ostatniego miesiąca przybyło 14 stacji (16 punktów). 30% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW, czytamy także.
Licznik elektromobilności, aktualizowany przez PZPM i PSPA, dostępny jest na stronach internetowych organizacji. Dane zostały opracowane przez PZPM i PSPA na podstawie analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.