"Mobilność miejska - w tym przewóz osób i taxi - należy do tych dziedzin życia, które zmieniają się obecnie najszybciej. Innowacje dają pasażerom coraz więcej opcji - w kwestii wyboru przewoźnika, sposobu wezwania pojazdu czy formy opłacenia kursu. Technologia zmienia też relacje rynkowe między klientem a usługodawcą. Pasażer, dawniej zdany na kierowcę taksówki, obecnie zyskuje kontrolę nad usługą - dzięki ustalonej wcześniej cenie, możliwości porównania kosztów, znanej z góry trasie przejazdu czy opcji ocenienia jakości usługi" - czytamy w komunikacie.
Aplikacje okazują się jednak najszybszym sposobem wezwania przejazdu (taxi telefoniczne: 1:51 min, taxi aplikacja 1:32 min, Przewozy z aplikacji 1:12 min). Zastosowanie nowych technologii zwiększa transparentność usługi. Klienci z góry znają cenę i nie obawiają się nieprzyjemnych niespodzianek. W przypadku taxi telefonicznego jedynie w 18% przypadków znana była oszacowana cena, w przypadku taxi z aplikacji w 83%, natomiast w przewozie z aplikacji w 100%.
Przejazdy wykorzystujące aplikację wypadają także lepiej cenowo. Kurs jest tańszy niż w taksówką na telefon. Ta ostatnia kosztuje średnio 3,91 zł/km, podczas gdy taxi z aplikacji, Uber czy Bolti: 3,23 zł/km. To ok. 20% różnicy, wymieniono w informacji.
"Przejazdy z aplikacją oceniano lepiej: średnia ocena zadowolenia z przejazdu to 4,45 dla taksówek na telefon vs 4,71 dla tych z aplikacji. Kierowcę motywuje bowiem opcja recenzji w aplikacji, którą może mu wystawić pasażer. W taksówce zamawianej telefonicznie klient jest na podrzędnej pozycji - w razie problemów pozostaje mu kłopotliwe składanie reklamacji" - stwierdzono także.
"Badanie pokazuje, że globalne nurty kształtujące mobilność są w pełni obecne także w Polsce. Mowa o tzw. convenience trend, czyli potrzebie wygody, użyteczności i prostoty korzystania z usług i produktów. Jest to stawianie na jakość i dostępność przewozów 'tu i teraz', szybko i łatwo. Niech pasażerowie sami zdecydują, jakie usługi będą przodowały na tle innych. Dostęp do szerokiej oferty usług przejazdu taksówkami i przewozami osobowymi to respektowanie jednego z podstawowych praw konsumenta, czyli do wolności wyboru. Ważne, aby im nie ograniczać dostępu do różnych opcji" - skomentowała prezes Forum Konsumentów Agnieszka Plencler, cytowana w komunikacie.
Rządowy projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym już pod koniec kwietnia został uchwalony przez Sejm. Nowela trafiła do Senatu RP - komisja senacka przedyskutuje dziś projekt nowego prawa, wskazano w informacji.
W raporcie przebadano próbę 500 mieszkańców największych miast, aktywnie korzystających z przejazdów osobowych i taksówek. Jej audytorzy odbyli także 72 przejazdy kontrolne (w sumie 800 km) w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie.