"Efektem przyjęcia proponowanych rozwiązań powinna być większa przejrzystość procedury gospodarowania zbędnymi lub zużytymi składnikami ruchomymi mienia Skarbu Państwa i jej skrócenie (zwłaszcza w sytuacjach nagłych), a także zwiększenie możliwości zagospodarowania zbędnego mienia pod kątem przeznaczenia go dla zadań publicznych, a także zwiększenie jego dochodowości" - czytamy w uzasadnieniu.
Zmiany mają na celu wprowadzenie katalogu przesłanek nagłych potrzeb, w których sprzedaż zbędnych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa może być dokonana z pominięciem trybu przetargu, aukcji czy negocjacji, z jednoczesnym wymogiem uzyskania pozytywnego stanowiska Prezesa Prokuratorii Generalnej RP oraz określeniem, że nabywcą takiego mienia mogą być wyłącznie podmioty, które wykonują zadania publiczne.
Znowelizowane rozporządzenie ma zawierać doprecyzowanie, że ocena i wycena zespołów zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa może być dokonywana wspólnie, a także wskazanie momentu, w którym należy wystąpić do prezesa Prokuratorii Generalnej RP o opinię co do sposobu zagospodarowania tych składników.
Ma także zostać rozszerzony i doprecyzowany katalog podmiotów - beneficjentów darowizny lub nieodpłatnego przekazania zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa, przy założeniu, że są to - w szerokim ujęciu - podmioty publiczne.