"Według Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) nie będzie możliwe przejście do modelu gospodarki opartej na wiedzy i uzyskanie przez Polskę przewagi konkurencyjnej w XXI wieku bez wykorzystania kompetencji cyfrowych. Niestety, dotychczas liczne inicjatywy na rzecz podnoszenia poziomu kompetencji cyfrowych w Polsce, ze względu na rozproszenie, doraźny charakter i brak kompleksowości, nie spełniły pokładanych w nich nadziei. Dlatego Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych (PRKC) został przygotowany z myślą o wypracowaniu podejścia systemowego w obszarze rozwoju kompetencji cyfrowych" - czytamy w uzasadnieniu.
W ramach programu określono cztery priorytety:
1. Wzmocnienie zarządzania rozwojem kompetencji cyfrowych
Celem jest systemowe podejście do rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce i wzmocnić: koordynację działań na rzecz realizacji Programu, monitorowanie sytuacji w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce, współdziałanie administracji na poziomie centralnym i regionalnym oraz współpracę między administracją publiczną, biznesem oraz organizacjami pozarządowymi.
2.Rozwój edukacji cyfrowej
Realizacja tego priorytetu ma wzmocnić kompetencje w zakresie dydaktyki cyfrowej nauczycieli, nauczycieli akademickich i kompetencje pracowników Klubów Rozwoju Cyfrowego jako edukatorów cyfrowych, oraz kompetencje cyfrowe studentów zależnie od kierunku kształcenia.
3. Zapewnienie każdemu możliwości rozwoju kompetencji cyfrowych
Celem działań w tym zakresie ma być umożliwienie dostępu do informacji, poradnictwa i szkoleń dla wszystkich, którzy poprawić swoje kompetencje cyfrowe w Klubach Rozwoju Cyfrowego - lokalnych placówkach zorganizowanych w gminach na bazie istniejących instytucji takich, jak biblioteki publiczne, Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji (LOWE), szkoły lub inne instytucje kultury, edukacji lub kształcenia ustawicznego, centra usług społecznych, uniwersytety ludowe, koła gospodyń wiejskich lub podmioty systemu nauki i szkolnictwa wyższego itp.
4. Wsparcie kompetencji cyfrowych na rynku pracy
Celem jest poprawa kompetencji cyfrowych pracowników, co ma przyczynić się do wzrostu wydajności pracy w Polsce.
"Spowoduje większe wykorzystanie technologii cyfrowych w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, a w konsekwencji wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki. Wzrosną kompetencje cyfrowe pracowników instytucji publicznych, a tym samym jakość usług e-administracji oraz ich cyfrowa dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Rynek pracy wzbogaci się o nowy zasób dobrze wykształconych specjalistów ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych), potrzebnych we wszystkich branżach gospodarki" - czytamy dalej.
Za opracowanie projektu odpowiedzialny jest pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.