"Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864, z późn. zm.), zwanej dalej 'ustawą', których głównym celem jest wyeliminowanie nieprawidłowości w obszarze opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, poprzez wprowadzenie ustawowych zmian o charakterze uszczelniającym obrót tymi wyrobami oraz wprowadzeniu nowego obowiązku podatkowego w przypadku samochodów osobowych, a także obowiązku uzyskania dla celów związanych z rejestracją samochodów ciężarowych oraz specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy" - czytamy w uzasadnieniu projektu nowelizacji.
Projektowana ustawa została przygotowana w związku z:
o występującymi nieprawidłowościami w zakresie opodatkowania samochodów osobowych, których mechanizm polega na sprowadzaniu z krajów UE samochodów osobowych i rejestrowaniu ich jako samochody ciężarowe lub specjalne w celu uniknięcia płacenia akcyzy,
o uszczelnianiem rynku w zakresie obrotu alkoholem etylowym skażonym,
o uszczelnieniem rynku w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi,
o uszczelnieniem sfery obrotu suszem tytoniowym,
o uszczelnieniem rynku paliw opałowych i żeglugowych podlegających obowiązkowi znakowania i barwienia,
o koniecznością implementacji postanowienia dyrektywy Rady (UE) 2019/475 z dnia 18 lutego 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE i 2008/118/WE w odniesieniu do włączenia włoskiej gminy Campione d'Italia oraz włoskich wód jeziora Lugano do obszaru celnego Unii i do terytorialnego stosowania dyrektywy 2008/118/WE, podano w OSR.
"Projekt zawiera zmiany w ustawie o podatku akcyzowym mające na celu wprowadzenie możliwości, aby barki tzw. bunkierki, które służą do przemieszczania paliwa żeglugowego do podmiotów zużywających stanowiły część składu podatkowego. Umożliwienie prowadzenia produkcji wyrobów energetycznych (paliw żeglugowych) na bunkierce, będącej częścią składu podatkowego wychodzi naprzeciw postulatom zgłaszanym przez przedsiębiorców. Z drugiej strony proponowane w projekcie rozwiązania mają zapewnić bardziej skuteczną kontrolę obrotu tym wyrobem. Paliwo żeglugowe magazynowane lub produkowane na bunkierce będącej częścią składu podatkowego będzie objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, której zastosowanie wiąże się ze szczególnym nadzorem organów podatkowych. Ponadto, przemieszczanie paliwa żeglugowego ze składu podatkowego do bunkierki będzie objęte Systemem Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS" - czytamy dalej w OSR.
Projektowana ustawa wejdzie w życie w dniu 1 stycznia 2020 r., z wyjątkiem przepisu uchylającego ust. 6 w art. 3 ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, który wejdzie w życie w dniu 1 lutego 2020 r. i tym samym pozwoli na przygotowanie się podmiotów obowiązanych do realizacji nowych obowiązków przesyłania danych geolokalizacyjnych, tj. podmiotów przewożących wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Ponadto projektowana ustawa przewiduje, iż mali i średni przedsiębiorcy będą mogli prowadzić ewidencję i inną dokumentację wymaganą na potrzeby podatku akcyzowego w dotychczasowej postaci papierowej do 31 grudnia 2020 r., a mikroprzedsiębiorcy do 31 grudnia 2021 r., podano także.