Nie podano spodziewanego terminu przyjęcia projektu nowelizacji przez Radę Ministrów.
"Proponowana regulacja zakłada wprowadzenie zmian w art. 11b ust. 4 ustawy z dnia 26 sierpnia 1994 r. o przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym (Dz.U. poz. 473, z późn. zm.), zwanej dalej ,,ustawą" i ma na celu ujednolicenie nomenklatury prawnej w zakresie obejmowania akcji nowej emisji. Jednocześnie projekt ustawy reguluje sytuację prawną Skarbu Państwa jako szczególnej osoby prawnej uczestniczącej w obrocie cywilnoprawnym" - czytamy w wykazie.
Wskazując na potrzebę regulacji, podano, że propozycja zmian [...] związana jest z realizacją procesu konsolidacji spółek z branży rolno - spożywczej, która przebiega w oparciu o potencjał i aktywa spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa pn. Krajowa Spółka Cukrowa S.A. - największej spółki z udziałem Skarbu Państwa w tej branży, która ma szansę zostać swoistym integratorem rynku rolno-spożywczego przyczyniając się tym samym do rozwoju polskiego rolnictwa i przemysłu spożywczego.
Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP), które jest inicjatorem proponowanych zmian ocenia, że "efektem prowadzonych działań będzie uzyskanie synergii, optymalizacji kosztowej i przychodowej w obszarze prowadzonej działalności gospodarczej, a także zwiększenie skali działania poprzez zdobywanie nowych segmentów rynku".
W wykazie przypomniano, że obecnie art. 11b ust. 4 ustawy zakłada, że akcje nowych emisji Krajowej Spółki Cukrowej S.A. mogą obejmować wyłącznie plantatorzy buraków cukrowych związani umowami kontraktacji buraków cukrowych z Krajową Spółką Cukrową S.A. lub pracownicy Krajowej Spółki Cukrowej S.A., lub mogą być nabyte przez inne osoby wyłącznie w formie akcji z wyłączonym prawem głosu.
Wyjaśniono też, że w przypadku prowadzonej konsolidacji Skarb Państwa nabywałby (obejmowałby) akcje nowej emisji z wyłączonym prawem głosu.
Wskazano, że "konieczne jest [...] w pierwszej kolejności ujednolicenie nomenklatury prawnej, zgodnie z którą akcje nowej emisji spółki, w świetle ukształtowanego poglądu prawnego, podlegają objęciu, co stanowi o pierwotnym sposobie uzyskania do nich tytułu prawnego w postaci własności. Natomiast nabycie akcji jest formą wtórną uzyskania do nich tytułu własności, które może zostać dokonywane dopiero po ich wcześniejszym objęciu".
W przypadku obejmowania akcji nowej emisji przez Skarb Państwa zasadne byłoby, aby przepisy o wyłączeniu prawa głosu z tych akcji nie miały do nich zastosowania. Odstąpiono jednocześnie od zawarcia w projekcie nowelizacji przepisu przejściowego z uwagi na to, że do chwili przygotowania przedmiotowego projektu Skarb Państwa nie obejmował żadnych akcji z wyłączonym prawem głosu, podano także.