"Rząd chce poprawić dostęp do regionu Podtatrza, przy jednoczesnym zachowaniu jego walorów kulturowych i środowiskowych. W tym celu modernizowana będzie infrastruktura komunikacyjna oraz budowany system transportowy z wykorzystaniem niskoemisyjnego transportu zbiorowego" - czytamy w komunikacie.
Program obejmie teren dwóch powiatów: tatrzańskiego i nowotarskiego, wraz z gminami: Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Poronin, Kościelisko, Biały Dunajec, Nowy Targ, miasto Nowy Targ, Rabka-Zdrój, Szczawnica, Czarny Dunajec, Czorsztyn, Jabłonka, Krościenko nad Dunajcem, Lipnica Wielka, Łapsze Niżne, Ochotnica Dolna, Raba Wyżna, Spytkowice, Szaflary, wymieniono.
"Obszar ten charakteryzuje się znacznym ruchem turystycznym. Przykładowo - w okresach poza sezonem (marzec - maj oraz październik - listopad) natężenie ruchu na drodze krajowej nr 7 osiągało poziom ok. 16 tys. pojazdów w ciągu doby, podczas gdy w najwyższym sezonie (lipiec - sierpień) było to ok. 24 tys. pojazdów na dobę. Tylko w samym 2018 r. Tatrzański Park Narodowy odwiedziło blisko 4 mln osób" - podkreślono w materiale.
Program będzie koordynowany przez Forum Współpracy dla Podtatrza pod przewodnictwem przedstawicieli samorządu województwa małopolskiego z udziałem władz powiatowych i gminnych oraz Ministerstwa Infrastruktury, dodano.
Program zakłada m.in. budowę i modernizację linii kolejowych, budowę i modernizację dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, budowę parkingów P&R i węzłów przesiadkowych, zakup i wymianę taboru kolejowego i autobusowego, rozwój połączeń kolejowych (w szczególności Podhalańskiej Kolei Regionalnej) i rozwój siatki połączeń autobusowych, w tym dowozowych do przystanków kolejowych i powiązanych z transportem kolejowym oraz transgranicznych i integrację rozkładów jazdy, wymienia CIR.