Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Rząd zwiększył środki na budowę przekopu przez Mierzeję Wiślaną do 1,98 mld zł

2
Podziel się:

Rada Ministrów przyjęła nowelizację uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", zwiększając wartość programu z obecnych 880 mln zł do 1,98 mld zł, poinformowało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

Rząd zwiększył środki na budowę przekopu przez Mierzeję Wiślaną do 1,98 mld zł
(iStock)

Celem nowelizacji jest zmiana wartości, zakresu i harmonogramu programu związanego z budową drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką.

"Wzrost kosztów inwestycji spowodowany jest zmianą cen materiałów i robót budowlanych oraz nowymi inwestycjami wynikającymi z rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia programu w 2016 r." - czytamy w komunikacie.

Ponadto, projekty budowlane i koncepcja realizacji inwestycji musiały zostać dostosowane do restrykcyjnej - ze względu na realizację inwestycji w obszarach Natura 2000 - decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia.

Inwestycja ma obejmować dodatkowo m.in.:

- likwidację mostu pontonowego stanowiącego przeszkodę nawigacyjną na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowę w tym miejscu nowego mostu, który miał być realizowana przez samorząd terytorialny;

- budowę nowego mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego - chodzi o poprawę płynności ruchu samochodowego oraz zwiększenie odporności konstrukcji na silny wiatr; nowe rozwiązanie ma umożliwiać także awaryjne otwarcie mostu przy braku zasilania;

- budowę sztucznej wyspy w celu odkładu urobku, który planowany był do odkładania na brzegach Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej. Na wyspie mają zostać utworzone warunki do utrzymywania siedlisk odpowiednich dla ptaków;

- pogłębienie wejścia do Portu Elbląg.

Nowelizacja zakłada także zmianę harmonogramu prac. Końcowy termin realizacji inwestycji zostanie wydłużony o 3 miesiące - do końca I kwartału 2023 r. Powodem zmiany terminu jest wydłużenie procedury przetargowej oraz konieczność pogłębienia wejścia do Portu Elbląg.

Dzięki budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zapewniony zostanie swobodny dostęp do portów Zalewu Wiślanego. Zwiększy się także możliwość działania polskiej Marynarki Wojennej oraz poprawi się bezpieczeństwo związane z użyciem jednostek ratownictwa morskiego (SAR). Budowa toru wodnego - niezależnego od sytuacji międzynarodowej i w pełni kontrolowanego przez Polskę - stworzy warunki dla stabilnego rozwoju regionu Zalewu Wiślanego, podano także.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(2)
WYRÓŻNIONE
marek
4 lata temu
pisowska inwestycja jak każda inna - totalnie bez sensu, niebywale kosztowna, służy tylko po to, żeby zdefraudować pieniądze dla członków pisu, a potem zakopać inwestycję i powiedzieć, że to wina opozycji
tosz
4 lata temu
Koszt budowy miał wynieść 980 milionów. Po roku już jest prawie 2 miliardy, za następny rok będzie z pewnością 5 miliardów zł. Problemu jednak nie ma . Glapiński nadrukuje ile potrzeba.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (2)
marek
4 lata temu
pisowska inwestycja jak każda inna - totalnie bez sensu, niebywale kosztowna, służy tylko po to, żeby zdefraudować pieniądze dla członków pisu, a potem zakopać inwestycję i powiedzieć, że to wina opozycji
tosz
4 lata temu
Koszt budowy miał wynieść 980 milionów. Po roku już jest prawie 2 miliardy, za następny rok będzie z pewnością 5 miliardów zł. Problemu jednak nie ma . Glapiński nadrukuje ile potrzeba.