Dzisiaj - zgodnie z nowelą ustawy o drogach - szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) przejął od Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) pobór opłaty za przejazd pojazdem ciężkim powyżej 3,5 tony po płatnych odcinkach autostrady A2 (Konin-Stryków) i A4 (Bielany Wrocławskie- Sośnica).
"Przejęcie zadań z dniem 1 lipca nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi obowiązkami dla przewoźników, dla podmiotów, które są zobowiązane do uiszczenia opłaty elektronicznej za przejazd droga płatną" - powiedziała Rzeczkowska na spotkaniu z dziennikarzami.
"Zgodnie z przepisami nowelizacji ustawy o drogach obecnie obowiązujący system poboru opłaty do końca lipca 2021 roku ma zostać wygaszony, natomiast z początkiem przyszłego roku planujemy tutaj wdrożenie nowego systemu, opartego o rozwiązania geolokalizacyjne" - zaznaczyła wiceminister.
Nowelizacja ustawy zakłada powstanie nowego systemu informatycznego w 2021, opartego na technologii pozycjonowania satelitarnego, które ma zastąpić stosowaną obecnie technologię DSRC.
Przy budowie i tworzeniu nowego systemu mają zostać wykorzystane rozwiązania monitorowania drogowego przewodu towarów SENT, który został przygotowany, wdrożony przez Krajową Administrację Skarbową.
Administratorem danych, zebranych w systemie, ma być szef KAS. Mają one dotyczyć wyłącznie przejazdu po drogach płatnych, a ich zakres ma być taki jak dotychczas. Szef KAS będzie miał obowiązek co trzymiesięcznego przeglądu danych. Jeżeli kierowca lub przedsiębiorca nie będzie korzystał z systemu, po 12 miesiącach jego dane mają zostać automatycznie usunięte, a dane geolokalizacyjne - po sześciu miesiącach.
Uruchomienie systemu poboru opłaty przez KAS zostanie podane w obwieszczeniu MF, podobnie jak informacja o zmianie technologii.
Wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego z opłat elektronicznych za przejazd autostradami w roku 2019 wyniosły blisko 2 mld zł.