"Łącznie, w ciągu 10 miesięcy 2020 roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 712 213 sztuk i jest o 17% mniejsza niż w analogicznym okresie 2019 roku" - czytamy w komunikacie.
Obawy przed wprowadzeniem nowych przepisów o podwyższeniu akcyzy były kołem napędowym importu we wrześniu. W październiku rząd jednak zaczął powoli wycofywać się z tego projektu. Na mniejszy wynik miała też z pewnością wpływ kolejna fala pandemii, choć trudno ocenić skalę tego czynnika. O ile wydziały komunikacji pracują w takim samym trybie od kilku miesięcy, ruch międzynarodowy jest niewątpliwie znacznie osłabiony, wyjaśnił Samar.
"Średni wiek sprowadzonych pojazdów w bieżącym roku wynosi już 12 lat, a w samym październiku - o 1 miesiąc mniej. Warto odnotować, że w przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek aut wynosi 12 lat i 11 miesięcy. Roczniki 2006, 2007 i 2008 cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem" - czytamy dalej.
We wszystkich województwach liczba sprowadzonych w bieżącym roku samochodów używanych jest mniejsza niż w ubiegłym. Najwięcej aut zarejestrowano w woj. wielkopolskim (92 306 szt.), które wykazało jednocześnie najmniejszy w skali kraju procentowy spadek importu w ciągu roku (-13,1%), podano także.
Ranking Top10 krajów, z których w bieżącym roku najczęściej importowane są samochody do Polski, przedstawia się następująco:
1. Niemcy - 376 489 szt. (-24,2%)
2. Francja - 69 555 szt. (-16,6%)
3. Belgia - 53 243 szt. (-11,5%)
4. Holandia - 35 410 szt. (-1,2%)
5. Stany Zjednoczone - 30 206 szt. (9%)
6. Włochy - 26 007 szt. (-21,1%)
7. Szwajcaria - 21 789 szt. (-8,4%)
8. Szwecja - 21 506 szt. (13,2%)
9. Austria - 20 269 szt. (-4,7%)
10. Dania - 19 262 szt. (-10,7%)
Natomiast ranking najczęściej sprowadzanych marek jest taki:
1. Volkswagen - 78 898 szt.
2. Opel - 69 647 szt.
3. Ford - 63 625 szt.
4. Audi - 60 311 szt.
5. Renault - 45 234 szt.
6. BMW - 43 237 szt.
7. Peugeot - 35 141 szt.
8. Mercedes - 33 134 szt.
9. Citroen - 32 254 szt.
10. Toyota - 24 049 szt.