"Średni wiek aut sprowadzonych w styczniu wyniósł 11 lat i 6 miesięcy. W przypadku aut wyposażonych w silnik Diesla średni wiek wynosi 10 lat i 3 miesiące, w przypadku aut z silnikami benzynowymi - 12 lat i 8 miesięcy. Najmłodsze są auta elektryczne i ich średni wiek to 4 lata i 11 miesięcy" - czytamy w komunikacie.
W styczniu udział silników wysokoprężnych w sprowadzonych samochodach osobowych wyniósł 42,7%. To niemal identyczny wynik, jak rok wcześniej (42,6%). Nie nastąpił zatem nagły wzrost importu Diesli. Trend 12-miesięczny już czwarty miesiąc z rzędu utrzymuje się na poziomie 43,1%, podano także.
Zdecydowaną większość styczniowego importu stanowią samochody osobowe - 68 566 sztuk, tj. 91,3% udziału. Najwięcej aut sprowadzamy niezmiennie z Niemiec - 43 065 sztuk stanowi 57,3% udziału. Na kolejnych pozycjach jako źródło używanych pojazdów plasują się Belgia z liczbą 7 251 sztuk (udział 9,7%) oraz Francja - 5 008 sztuk (udział 6,7%), a dalej są kolejno Holandia, Włochy, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Dania, Szwecja i Austria. Wymienione kraje posiadają 95,8% udziału w imporcie.
W zestawieniu najpopularniejszych marek i modeli nie ma niespodzianek. Od wielu lat czołówkę stanowią Volkswagen (9 268 sztuk, udział 12,3%) z Oplem (7 654 sztuki, udział 10,2%) i Fordem (6 439 sztuk, udział 8,6%). Niemal co trzeci sprowadzony w styczniu 2019 roku samochód ma logo jednej z wymienionych marek.
Zestawienie najpopularniejszych modeli otwierają Audi A4 (2 755 sztuk), Volkswagen Golf (2 401 sztuk) oraz Opel Astra (2 039 sztuk). Trzy wymienione modele stanowią ponad 10% tegorocznego importu.
Według szacunków IBRM Samar, w 2019 roku import samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony powinien utrzymać się na zbliżonym poziomie do zeszłorocznego, czyli wyniesie około 1 mln sztuk.