"Tegoroczny wynik uzyskany w lipcu nie jest dla nikogo zaskoczeniem. Pierwszy miesiąc wakacji od wielu lat jest okresem 'żniw' dla importerów. W tym roku lipiec miał aż 23 dni robocze, w przeliczeniu na 1 dzień średnia liczba rejestracji wyniosła 4 138 sztuk. Systematycznie rosnące wyniki importu notowane były już w marcu, kwietniu i maju, odpowiednio: 4 257, 4 469 i 4 218 sztuk. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku - podobnie jak w poprzednim - import znowu przekroczy barierę 1 miliona sztuk" - czytamy w komunikacie.
Zdecydowaną większość stanowią samochody osobowe - 461 052 sztuki, co stanowi 91,8% rynku. Jeżeli chodzi o wiek - statystyczny samochód sprowadzony w tym roku do Polski ma 11 lat i 7 miesięcy. To mniej, niż wynosi średni wiek samochodów osobowych w parku na koniec 2018 roku (blisko 15 lat). W pierwszym półroczu najpopularniejszym rocznikiem wśród importowanych aut jest 2008 (36 903 sztuki), podano również.
Średni wiek importowanych aut wynosi na koniec lipca 11 lat i 8 miesięcy i wciąż jest niższy od średniej w bazie parku na koniec grudnia 2018 roku, która w przypadku samochodów osobowych wynosi 14 lat i 10 miesięcy, a samochodów dostawczych 14 lat i 3 miesiące.
"Warto zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku aut zasilanych benzyną średni wiek wynosi 12 lat i 9 miesięcy, a w przypadku silników wysokoprężnych - 10 lat i 6 miesięcy. Udział tych ostatnich zaczął rosnąć w ostatnich latach. W przypadku samochodów typowo osobowych (bez minibusów), w lipcu udział diesla wyniósł 45,1%. To największy wskaźnik od grudnia 2015 roku. Dominującym źródłem samochodów z napędem diesla są Niemcy, Francja i Belgia. Z tych trzech krajów przyjeżdża do nas blisko 79% używanych aut" - czytamy także.
TOP 10 krajów, które stanowiły najważniejsze źródło importu w lipcu 2019 wraz ze zmianą procentową w odniesieniu do lipca roku ubiegłego przedstawia się następująco:
- Niemcy - 54 304 szt., +5,2%,
- Francja - 9 356 szt., +9,3%,
- Belgia - 7 100 szt., +7,8%,
- Holandia - 3 786 szt., -4,8%,
- Włochy - 3 762 szt., +6,9%,
- Stany Zjednoczone - 3 377 szt., +27,2%,
- Szwajcaria - 2 598 szt., -7,1%,
- Austria - 2 425 szt., +17,5%,
- Dania - 2 370 szt., +0,5%,
- Szwecja - 2 157 szt., +16,4%.
Natomiast TOP10 najczęściej importowanych marek w 2019 roku:
- Volkswagen - 69 790 szt.,
- Opel - 61 234 szt.,
- Ford - 51 410 szt.,
- Audi - 49 838 szt.,
- Renault - 39 504 szt.,
- BMW - 34 906 szt.,
- Peugeot - 30 572 szt.,
- Citroen - 29 249 szt.,
- Mercedes - 25 641 szt.,
- Toyota - 22 095 szt.