Posłowie zaakceptowali zgłoszone przez Senat poprawki; większość z nich dotyczyła wydłużenia terminów sprawozdawczości prowadzonej przez przedsiębiorców, gminy, marszałków województw oraz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
Zgodnie z nowelizacją jeszcze przez sześć miesięcy czyli do 30 czerwca br. przedsiębiorcy będą mogli prowadzić ewidencję odpadów zarówno elektronicznie jak i na dokumentach papierowych. Będzie się to jednak odbywać na nowych zasadach; dokumenty mają być wystawiane przy każdym odbiorze odpadów i podczas ich przekazywania. Natomiast zajmujący się odbiorem i transportem muszą mieć przy sobie stosowne poświadczenie. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorców dokumentacji papierowej dane powinny trafić do BDO najpóźniej do 31 lipca 2020 roku. Przepisy mają obowiązywać z mocą wsteczną od 1 stycznia br.
Przepisy dotyczące Bazy Danych o odpadach i obowiązku elektronicznego ewidencjonowania weszły w życie 1 stycznia 2020 roku. Niektórzy przedsiębiorcy (np. posiadający pozwolenie zintegrowane, zezwolenie na wytwarzanie czy przetwarzanie odpadów bądź koncesję na podziemne składowanie) zostali wpisani do bazy z urzędu. Pozostali, by uzyskać wpis musieli złożyć wniosek w urzędzie marszałkowskim. Z danych Ministerstwa Klimatu, przekazanych w pierwszych dniach stycznia wynikało, że zarejestrowanych było 180 tys. przedsiębiorców na ponad 300 tys.
Powstanie BDO regulowały przepisy ustawy o odpadach z roku 2012, ale ich wdrożenie odłożono do roku 2015. Po kolejnych zmianach, miały wejść w życie w 2018 roku. W obecnej formie BDO posiada trzy moduły: rejestr bazy danych odpadowych, moduł ewidencji odpadów oraz moduł sprawozdawczości. Pierwszy z nich (wpis do rejestru) uruchomiono 23 stycznia 2018 r., a kolejne - w tym roku.
(ISBnews)