Poprawki doprecyzowują m.in. definicję salonu samochodowego i kierującego pojazdem, a także zakładają rekompensatę dochodów powiatów utraconych w związku z wejściem w życie ustawy. Chodzi o zniesienie obowiązku posiadania nalepek i wydawania karty pojazdu (po 24-miesięcznym vacatio legis). W związku z tym przyjęta przez Senat poprawka zakłada utworzenie dotacji celowej, pochodzącej z funduszu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK).
Nowelizacja wraz z poprawkami została przyjęta jednogłośnie - przez 94 senatorów.
Przyjęta regulacja zakłada szereg ułatwień dla właścicieli pojazdów, w tym m.in. zniesienie obowiązku wydawania karty pojazdu w procesie pierwszej rejestracji pojazdu (obecnie historia pojazdu jest możliwa do sprawdzenia w centralnej ewidencji pojazdów), wprowadzenie możliwości zachowania numeru rejestracyjnego przy przerejestrowaniu, a także czasowej rejestracji pojazdu przez starostę, a w przypadku nowych pojazdów - przez sprzedawców w imieniu kupujących.
Nowelizacja zakłada także, że osoby z polskim prawem jazdy nie będą miały obowiązku posiadania tego dokumentu przy sobie (dane kierowcy będą mogły być sprawdzane w centralnej ewidencji kierowców) i okazywania podczas kontroli. Rozwiązanie to - jak wynika z noweli - wejdzie dopiero trzy miesiące po opublikowaniu komunikatu ministra infrastruktury w tej sprawie.
Zniesiony ma zostać obowiązek przedkładania do rejestracji pojazdu dowodu własności, (jeżeli od uprzedniej ostatniej rejestracji nie zmienił się właściciel oraz nalepki kontrolne (jednak te przepisy mają wejść w życie dopiero po 24-miesięcznym vacatio legis).
Nowela określa procedurę wymiany informacji z państwami członkowskimi o pojazdach zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustala też zasady synchronizacji systemu przez wytwórcę dowodów rejestracyjnych i funkcjonowania systemu teleinformatycznego integralnie z systemem teleinformatycznym obsługującym centralną ewidencję pojazdów.