Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|

Shell uruchomi pierwszą stację LNG w Polsce. Jest ustalona data

3
Podziel się:

Shell jest bliski rozpoczęcia budowy pierwszej stacji LNG dla samochodów ciężarowych. "W transporcie ciężkim to na obecną chwilę jedyna realna alternatywa dla diesla" - sugerują przedstawiciele firmy.

Shell rozszerza zakres działalności w naszym kraju.
Shell rozszerza zakres działalności w naszym kraju. (Wikimedia Commons CC BY-SA, Stacon TiS Duszak Sp. J)

- Mamy już pozwolenie na budowę pierwszej polskiej stacji LNG. Zakładamy, że na jesieni będzie ona gotowa, pod warunkiem otrzymania wszystkich pozwoleń - zapowiada Marcin Płocharski z Shell Polska.

Docelowo Shell chciałby wybudować w Polsce 8 stacji LNG (z ciekłym gazem ziemnym) dla samochodów ciężarowych. Koncern już dziś dysponuje 7 stacjami w Holandii, 3 w Belgii i 1 w Niemczech.

Zobacz także: Jeżdżenie na gaz jeszcze tańsze. Akcyza w dół

- W ramach inicjatywy BioLNG budujemy europejski korytarz tankowania LNG i planujemy zwiększenie akceptacji naszych kart, poprzez budowę 39 stacji tankowania oraz zakładu produkcji bio-LNG w Holandii. Detaliczne stacje LNG wejdą w skład ogólnoeuropejskiej sieci i powstaną w Belgii, Francji, Niemczech, Holandii, Polsce oraz Hiszpanii - wskazuje Płocharski.

Precyzuje, że obiekty te będą rozmieszczone co około 400 km wzdłuż głównych korytarzy sieci drogowej od Hiszpanii po Polskę. Według niego, wykorzystanie LNG w transporcie ciężkim to na obecną chwilę jedyna realna alternatywa dla diesla.

- Transport przyszłości to bez wątpienia rozwiązania ekologiczne. LNG spełnia te wymagania, bo jest paliwem czystszym od oleju napędowego, cichszym oraz prawie nie emituje cząstek stałych. Dodatkowo jest tańszy od diesla i jest paliwem łatwo dostępnym, dzięki gęstej sieci europejskich terminali gazowych i trzem producentom, którzy już mają w ofercie samochody ciężarowe napędzane LNG - przekonuje przedstawiciel Shell.

Jak podkreśla, w przypadku energii elektrycznej trzebaby czekać co najmniej kilka lat na rozwój technologii. Zwyczajnie nie ma na to tyle czasu.

Koszt zakupu samochodu ciężarowego na LNG to około 120 tys. euro. To oczywiście znacznie więcej niż analogicznego pojazdu napędzanego dieslem (70-80 tys. euro). Jednak jak podkreślają eksperci, LNG jest paliwem znacznie wydajniejszym. 1 litr oleju napędowego to około 0,72 kg LNG, przy czym ciężarówka zasilana LNG spala przeciętnie 20-24 kg na 100 km, w porównaniu do 27-28 litrów diesla.

Holendersko-brytyjski koncern Shell to największa firma paliwowa na świecie. W Polsce jest czwartym pod względem wielkości operatorem stacji paliw. Ma koniec 2018 roku firma zarządzała siecią 419 stacji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(3)
WYRÓŻNIONE
Xuu
5 lata temu
LNG można zatankować we Wrocławiu już od dawna;)
Bliski
5 lata temu
Stacja powstaje w Bielanach Wrocławskich przy Amazonach
Kierowca tira
5 lata temu
Proszę nie pisać nieprawdy, kłamstwa, bzdury itd.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (3)
Bliski
5 lata temu
Stacja powstaje w Bielanach Wrocławskich przy Amazonach
Kierowca tira
5 lata temu
Proszę nie pisać nieprawdy, kłamstwa, bzdury itd.
Xuu
5 lata temu
LNG można zatankować we Wrocławiu już od dawna;)