"W celu zminimalizowania negatywnych skutków pandemii Rada Ministrów przyjęła projekt wraz z autopoprawką, który zawiera się w takich trzech filarach: w filarze inwestycyjnym, można powiedzieć, że skierowanym głównie na inwestycje infrastrukturalne, społecznym oraz budżetowym. Te obszary wzajemnie się przenikają" - powiedział Skuza w Sejmie.
Autopoprawka zakłada możliwość dokapitalizowania portów kwotą obligacji w wysokości 1 mld zł, których celem ma być zwiększenie kapitału zakładowego portów na budowę falochronów zewnętrznych oraz częściowe pokrycie strat lotnisk za okres do 15 marca do 30 czerwca 2020 r. w wysokości 142 mln zł z Funduszu Przeciwdziałania COViD.
Zgodnie z projektem, także spółki PKP PLK SA mają zostać jeszcze w tym roku dokapitalizowane kwotą 1,85 mld zł, a budżetu Funduszu Dróg Samorządowych ma zostać zwiększony o 3,8 mld zł.
"Środki te będą mogły być wykorzystane na podwyższenie kapitału zakładowego spółek zależnych PLK oraz na zadania w zakresie przebudowy, budowy, rozbudowy lub modernizacji przystanków kolejowych oraz infrastruktury towarzyszącej" - podkreślił Skuza.
Ocenił, że działanie takie prowadziłoby do poprawy struktury właścicielskiej narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej i umożliwiłoby utworzenie silnej grupy kapitałowej na bazie PKP PLK, dysponującej zwiększonym potencjałem wykonawczym na rynku robót budowlanych, zwłaszcza w nowej perspektywie finansowej UE.
"Infrastruktura drogowa wymaga wsparcia i projekt ustawy zawiera przepisy, które umożliwiają zwiększenie finansowania Funduszu Dróg Samorządowych o łączną kwotę 3,8 mld zł jeszcze w roku 2020. Na tę kwotę składają się dwie kwoty 1,1 mld jest to przyśpieszenie finansowania z roku 2020, natomiast zwiększenie to 2,7 mld zł" - powiedział także wiceminister.