InPost, do którego należy sieć popularnych paczkomatów, podsumował wyniki pierwszego kwartału. W trzy miesiące spółka obsłużyła w Polsce 112 mln przesyłek, czyli o 16 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Choć w podobnej skali wzrosły przychody ze sprzedaży do ponad 1,5 mld zł, zysk netto grupy zmalał. Rok temu sięgał 98 mln zł, a teraz spadł poniżej 70 mln zł.
"Rok 2022 pomimo wielu wyzwań, które przyniósł, zaczął się dla InPostu dobrze. Zwiększyliśmy udziały w kluczowych dla nas rynkach. Osiągnęliśmy rekordowy, 94-proc. wzrost sprzedaży, której wartość wyniosła 1,54 mld zł" - wskazuje prezes InPostu Rafał Brzoska.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Więcej paczkomatów i wyższe ceny
Klienci mogą się cieszyć, bo ciągle rozrasta się sieć paczkomatów. W pierwszym kwartale 2022 roku powiększyła się o 912 maszyn. Niestety usługi InPostu równocześnie drożeją.
InPost od 1 kwietnia 2022 roku podniósł ceny niezakontraktowanych usług o 8 proc., a następnie o 5 proc. od 1 maja - podsumowała spółka w środowym komunikacie.
"Wojna na sąsiedniej Ukrainie spowodowała dalszą presję inflacyjną, w tym wyższe ceny paliw" - tłumaczy prezes Brzoska. Na tym jednak nie kończą się podwyżki.
InPost od początku listopada 2022 roku wprowadzi dwucyfrową podwyżkę cen usług dla Allegro.
InPost na Allegro
"Umowa z Allegro została wynegocjowana 2 lata temu, jest umową siedmioletnią, która zakłada od listopada 2022 roku indeksację cen co roku, w tym samym czasie, czyli na początku listopada, w oparciu o dwa wskaźniki: inflacyjny oraz wzrostu kosztów wynagrodzeń" - wskazuje prezes InPostu.
"Przypomnę, że przez dwa lata, również jako element tego 7-letniego kontraktu, Allegro, mimo że cała reszta rynku miała wzrost cen, unikało tej podwyżki. W listopadzie nastąpi dwucyfrowa, patrząc na obecne poziomy inflacji, podwyżka dla naszego głównego partnera" - przyznał Brzoska.
W 2021 roku sprzedaż za pośrednictwem Allegro stanowiła 46 proc. przychodów InPostu w Polsce.
InPost to platforma dostaw dla e-commerce. Została założona w 1999 roku przez Rafała Brzoskę. Firma zarządza paczkomatami w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, a także świadczy usługi kurierskie.