href="http://www.money.pl/gielda/spolki-gpw/PLCCC0000016.html">CCC odnotowało 134 mln zł skonsolidowanego zysku netto w drugim kwartale 2016 r. wobec 101,3 mln zł zysku rok wcześniej. Dobre wyniki spółka notuje w Polsce, w Czechach i na Słowacji. Dość opornie sklepy CCC zyskują zaufanie u niemieckich klientów.
W tym roku firma otworzyła 14 sklepów w Niemczech, a w ciągu 12 miesięcy przybyło ich aż 30. Nie przekłada to się jednak na ich wyniki. Efektywność sklepów polskiej sieci na zachód od Odry pozostawia wiele do życzenia i jest najmniejsza w grupie. Dużo lepiej ofertę CCC przyjęto w Czechach i na Słowacji.
Wynik sprzedaży 1,8 tysiąca zł rocznie w przeliczeniu na metr kwadratowy sklepu w Niemczech to najgorszy rezultat w sieci. Dla porównania polskie sklepy dają 3,9 tys. sprzedaży na mkw., słowackie 3,5 tys. zł, a czeskie 3,1 tys. zł. Najwyraźniej przebicie Deichmana na jego rodzimym rynku nie będzie łatwe.
Chwilowo do sklepów w Niemczech i Austrii firma musi dokładać. W tych dwóch krajach grupa CCC wykazała 36 mln zł strat, o 14 mln zł więcej niż rok wcześniej. Co prawda sukcesywnie otwiera nowe lokale, ale tylko te austriackie poprawiają wyniki.
W pierwszym półroczu najbardziej wzrosła efektywność sprzedaży na Słowenii, w Austrii i w Czechach w przeliczeniu na metr kwadratowy - od 0,3 do 0,4 tys. zł na metr kwadratowy w pierwszym półroczu. Największy średni wzrost przychodów liczonych na sklep odnotowano w Czechach - o 0,3 mln zł w półroczu.
Wyniki sklepów sieci CCC w podziale na kraje | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
powierzchnia sklepów 30.6.2015 | liczba sklepów 30.6.2015 | przychody na sklep 1 p. 2015 | przychody na mkw. (tys. zł) 1 p. 2015 | powierzchnia sklepów 30.6.2016 | liczba sklepów 30.6.2016 | przychody na sklep 1 p. 2016 | przychody na mkw. (tys. zł) 1 p. 2016 | |
Polska | 171 713 | 404 | 1,7 | 4,0 | 197 682 | 422 | 1,8 | 3,9 |
Niemcy | 24 186 | 35 | 1,3 | 1,9 | 46 792 | 65 | 1,3 | 1,8 |
Czechy | 32 428 | 78 | 1,2 | 2,8 | 37 100 | 78 | 1,5 | 3,1 |
Węgry | 28 127 | 57 | 1,1 | 2,2 | 33 949 | 66 | 1,2 | 2,3 |
Słowacja | 14 416 | 31 | 1,7 | 3,7 | 19 530 | 38 | 1,8 | 3,5 |
Austria | 13 335 | 24 | 1,4 | 2,5 | 16 258 | 30 | 1,5 | 2,7 |
Chorwacja | 4 907 | 9 | 1,4 | 2,6 | 11 268 | 19 | 1,3 | 2,2 |
Słowenia | 4 603 | 8 | 1,4 | 2,3 | 5 083 | 9 | 1,5 | 2,7 |
Źródło: money.pl wyliczenia własne na pdostawie raportu półrocznego CCC |
Dobre wyniki głównie dzięki sklepowi internetowemu
Zysk operacyjny EBITDA grupy CCC wyniósł w drugim kwartale 151 mln zł wobec 108 mln zł zysku rok wcześniej. To o niebo lepszy wynik od zaledwie 9 mln z w pierwszym kwartale. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 865 mln zł wobec 608 mln zł rok wcześniej.
Wybrane dane finansowe grupy CCC (mln zł) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 2 kw. 2016 | 2 kw. 2015 | zmiana % | 1 p. 2016 | 1 p. 2015 | zmiana % |
Przychody | 865 | 608 | 42,3 | 1 395 | 1 040 | 34,1 |
Wynik operacyjny EBIT | 138 | 92 | 49,8 | 131 | 106 | 23,6 |
EBITDA | 151 | 108 | 39,3 | 160 | 136 | 17,4 |
zysk netto | 134 | 101 | 32,3 | 113 | 112 | 1,6 |
marża EBITDA % | 17,5 | 17,8 | -0,4 | 11,5 | 13,1 | -1,6 |
marża netto % | 15,5 | 16,7 | -1,2 | 8,1 | 10,7 | -2,6 |
przepływy operacyjne | 235 | 99 | 138,7 | 26 | 18 | 49,1 |
przepływy inwestycyjne | -137 | -4 | -3169,0 | -294 | -45 | -559,6 |
przepływy finansowe | 2 | -119 | 101,9 | 182 | 2 | 10594,1 |
Źródło: raport półroczny CCC |
"Na wzrost sprzedaży zasadniczy wpływ miał rozwój działalności i ekspansja na poszczególnych rynkach detalicznych oraz sprzedaż w kanale e-commerce (sprzedaż online Grupa realizuje za pośrednictwem spółki zależnej eobuwie.pl SA od stycznia 2016 r.)" - czytamy w raporcie.
Otwarty stosunkowo niedawno kanał sprzedaży internetowej dał aż 22 mln zł zysku w pierwszym półroczu i aż 8 proc. przychodów (109,3 mln zł) całej grupy CCC.
Największym rynkiem wciąż pozostaje Polska, której udział w łącznej sprzedaży sklepów stacjonarnych w 2016 r. wyniósł 55 proc. w porównaniu z 65,5 proc. w 2015 r. Polskie sklepy dały w półroczu 135 mln zł zysków (+11 mln zł w porównaniu z półroczem 2015 r.), a te w Europie środkowej i wschodniej 34 mln zł (+6 mln zł).
"Względem roku poprzedniego, przychody ze sprzedaży do klientów zewnętrznych wzrosły na wszystkich rynkach. Grupa utrzymuje wysoką sprzedaż detaliczną na metr kwadratowy - w ciągu ostatniego półrocza wyniosła ona 3,2 tys. zł (3,3 tys. zł/mkw. w I półroczu 2015) przy wzroście średniej powierzchni sklepu CCC o 11,0 proc. do poziomu 507 mkw." - czytamy dalej.
W tym roku CCC rozpoczęło inwestycje w Rosji, a zakończyło w Turcji. Od połowy ubiegłego roku otwarto w Polsce 18 sklepów, ale aż 30 w Niemczech. 10 punktów sprzedaży przybyło na Słowenii.
CCC planuje intensywniejszy rozwój w Rosji i chce otwierać w tym kraju około 20 sklepów rocznie, poinformował prezes Dariusz Miłek. Spółka ocenia, że inwestycje w Rosji nie przekroczą 50 mln zł i będą sfinansowane ze środków własnych.
Akcje CCC rosną w czwartek o 0,5 proc. do około 184 zł, ale inwestorzy wcześniej przewidywali dobre wyniki i już w środę osiągnęły tegoroczne dzienne maksimum 191,90 zł. Kurs stopniowo pnie się w kierunku najwyższego w historii z kwietnia ubiegłego roku, który wyniósł 199,42 zł.
Notowania akcji CCC src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1471513008&de=1472137800&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=CCC&colors%5B0%5D=%230082ff&tid=0&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>