Orange Polska jest we wtorek najsłabszą spółką wśród największych firm notowanych na warszawskiej giełdzie. Powodem są słabe wyniki finansowe spółki. Priorytetem Orange na kolejne lata będzie zwiększenie udziału w rynku.
Akcje notowanej na warszawskiej giełdzie spółki Orange Polska tracą we wtorek ponad 6,5 procent. Jest to reakcja inwestorów na opublikowane w poniedziałek wieczorem dane finansowe dotyczące 2015 roku.
Notowania akcji Orange Polska we wtorek src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1455609600&de=1455640200&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=OPL&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>
Według opublikowanych danych, Orange Polska zarobiła w 2015 roku łącznie 254 mln złotych złotych. To o 52,5 procent mniej w porównaniu z 2014 rokiem. Lekki spadek spółka zaliczyła również w segmencie przychodów.
Wyniki finansowe Orange Polska w latach 2014-2015 (w mln złotych) | |||
---|---|---|---|
2015 | 2014 | Zmiana | |
Przychody | 11840 | 12212 | -3,0% |
Zysk operacyjny | 572 | 986 | -42,0% |
Zysk netto | 254 | 535 | -52,5% |
Słabo wypadły również wyniki spółki za czwarty kwartał. Zaliczyła ona w tym okresie stratę w wysokości 0,15 mln złotych, wobec 0,03 mln złotych w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Obciążeniem dla spółki były przede wszystkim inwestycje poniesione na zakup częstotliwości wylicytowanych na aukcji organizowanej przez UKE.
W kolejnych latach spółka przede wszystkim skupi się na zwiększeniu udziału w rynku. Łączy się to z zaplanowanymi inwestycjami w rozwój sieci światłowodowej. Orange szacuje, że do 2018 roku w zasięgu ich sieci znajdzie się 3,5 mln gospodarstw domowych. W związku z tym, na rozwój spółka wyda 2,2 mld złotych.
Aby utrzymać tempo wzrostu liczby klientów, koszty sprzedaży Orange pozostaną wysokie. Spółka nadal będzie prowadzić aktywne działania marketingowe w zakresie pozyskania i utrzymania klientów.
Wzrost liczby klientów
W 2015 roku, całkowita liczba klientów mobilnych zwiększyła się o 277 tys., co daje wzrost rok do roku o 1,8 procent. W segmencie usług telefonii komórkowej liczba klientów wyniosła 15,9 mln, to o 0,3 mln więcej niż rok wcześniej. Ilość klientów abonamentowych poszła w górę o 8,9 procent rok do roku.
Liczba klientów Orange Polska w wybranych segmentach działalności (w tys.) | |||
---|---|---|---|
Na koniec 2015 roku | Na koniec 2014 roku | Zmiana | |
Telefonia komórkowa na abonament | 8361 | 7679 | 8,9% |
Telefonia komórkowa na kartę | 7545 | 7950 | -5,1% |
Telefonia stacjonarna | 4194 | 4512 | -7,0% |
Internet stacjonarny | 2105 | 2241 | -6,1% |
Internet mobilny | 2012 | 1521 | 32,3% |
Usługi TV | 787 | 748 | 5,2% |
Źródło: Orange Polska/money.pl |
W komunikacie spółka podała, że dalszemu spadkowi liczby klientów usług przedpłaconych towarzyszył dynamiczny wzrost w usługach abonamentowych.
"Na rynku klientów indywidualnych z bardzo dobrym przyjęciem spotkały się nasze nowe oferty "Rodzinne" (z kilkoma kartami SIM) oraz nowa innowacyjna oferta mobilnego dostępu do Internetu. Na rynku biznesowym, do najważniejszych czynników wzrostu należało uproszczenie ofert, inicjatywy przeciwdziałające utracie klientów oraz dobre wyniki w grupie klientów kluczowych" - napisał prezes Duthoit w liście do akcjonariuszy.