Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

PKP Cargo wciąż na zakręcie przez inwestycję w Czechach. Straty w trzecim kwartale

9
Podziel się:

Po gigantycznych odpisach w pierwszym półroczu na utratę wartości czeskich aktywów PKP Cargo, w trzecim kwartale spółce nadal nie udało się wyjść na plus. Spadły przychody z usług przewozowych, głównie w Polsce, Czechach i na Słowacji co dało w efekcie skonsolidowaną stratę prawie 6 mln zł. Jeszcze rok temu były spore zyski. Bolączką firmy są spadające przewozy węgla i regres w inwestycjach budowlanych w Polsce.

PKP Cargo wciąż na zakręcie przez inwestycję w Czechach. Straty w trzecim kwartale
(PKP Cargo)

Po gigantycznych odpisach w pierwszym półroczu na utratę wartości czeskich aktywów PKP Cargo, w trzecim kwartale spółce nadal nie udało się wyjść na plus. Spadły przychody z usług przewozowych - głównie w Polsce, Czechach i na Słowacji, co dało w efekcie skonsolidowaną stratę prawie 6 mln zł. Jeszcze rok temu były spore zyski. Bolączką firmy są spadające przewozy węgla i regres w inwestycjach budowlanych w Polsce.

W pierwszym półroczu PKP Cargo dokonało odpisów na utratę wartości kupionej rok wcześniej Grupy AWT - łącznie w straty poszło 98 mln zł. Jednak to niejedyny problem polskiej spółki. Coraz trudniej jest zarabiać na swojej podstawowej działalności.

Przychody grupy PKP Cargo spadły w trzecim kwartale o prawie 10 proc. - do 1,09 mld zł. Regres widoczny jest głównie na Słowacji, gdzie przychody były aż o 22 proc. niższe niż rok temu, oraz w Czechach (-20 proc.). Nie najlepiej wiodło się jednak grupie również w Polsce, bo sprzedaż usług zmalała tu o 11 proc.

Spółce doskwiera przy tym mocno ograniczenie inwestycji budowlanych w Polsce. W trzecim kwartale PKP Cargo przewiozło o 10 proc. mniej kruszyw i materiałów budowlanych. Jednak największą bolączką jest spadek transportu węgla - grupa przewiozła 13,3 mln ton, czyli 14 proc. mniej niż rok wcześniej.

Do tego zmalały odległości przewozowe, na które dawano spółce zlecenia. Wynika to ze zmniejszenia przewozów tranzytowych węgla przez Polskę oraz realizacji przez spółki z grupy AWT przewozów na niskie odległości (poniżej 100 km).

Do tego wszystkiego w trzecim kwartale doszły jeszcze większe niż rok temu o 21 mln zł odpisy amortyzacyjne, głównie na starzejący się tabor. W rezultacie grupie PKP Cargo udało się nawet osiągnąć niewielki zysk operacyjny 8 mln zł, ale po odliczeniu pozostałych kosztów, w tym finansowych (-7,4 mln zł), większych w tym roku o 56 proc. przez finansowanie zakupu czeskiej Grupy AWT (PKP Cargo wydało na to ponad rok temu prawie 430 mln zł), skończyło się to jednak stratą netto na poziomie prawie 6 mln zł.

Gorszy był jednak też zysk EBITDA, czyli zysk operacyjny, uwzględniający wspomnianą amortyzację - wyniósł 154 mln zł w porównaniu z 219 mln zł rok temu.

Wyniki grupy PKP Cargo (mln zł)
mln zł 3 kw. 2016 3 kw. 2015 zmiana % 1-3 kw. 2016 1-3 kw. 2015 zmiana %
Przychody 1 091 1 210 -9,9 3 214 3 281 -2,0
Wynik operacyny EBIT 8 92 -91,4 -186 273 -168,3
EBITDA 154 219 -29,6 249 610 -59,3
zysk netto -6 64 -108,8 -200 227 -188,4
marża EBITDA % 14,16 18,12 -4,0 7,74 18,61 -10,9
marża netto % -0,52 5,29 -5,8 -6,23 6,90 -13,1
przepływy operacyjne 113 91 23,8 132 111 19,1
przepływy inwestycyjne -118 -152 22,6 -427 -436 2,2
przepływy finansowe 17 -16 207,8 184 39 374,5
Źródło: raport kwartalny spółki

Grupie PKP Cargo udało się co prawda ściąć nieco koszty operacyjne, ale redukcja o 3,2 proc. to było za mało. Z tego koszty pracownicze zmalały o 2,9 proc., a koszty usług obcych, w tym głównie dostępu do infrastruktury kolejowej, o 6 proc. - to ostatnie jest jednak po części efektem spadku pracy przewozowej.

spółka dnia
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(9)
WYRÓŻNIONE
Tim
8 lat temu
Prezes Purwin z namaszczenia PO, który narobił tego smrodu, kasował 800 tys pln rocznie i na odchodnym zainkasował 1 mln odprawy. "By żyło się lepiej"...
menda
8 lat temu
Niesamowite, że na przewozie towarów koleją można stracić. To możliwe tylko w naszym bantustanie. Co za durny kraj, co za civle tu rządzą. Pewno po sprywatyzowaniu nagle okazało by się, że jest dochodowa?
dość tego roz...
8 lat temu
Należy połączyć PKP w jedna firmę, a nie oddzielnie perony, oddzielnie dworce, oddzielnie trakcja, oddzielnie wagony itp. Należy wrócić do tego, co było i co się sprawdzało od 1918 roku.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
abcde
8 lat temu
za mało stołków dyrektorskich, a ja sie pytam jaki inteligetny kretacz kupił AWT jak nawet na Madagaskarze mieli lachane ze AWT pada na ryj i kto to kupi ten zbankrutuje a ten co zrobi ten kontrakt bedzie bogaty, ja sie pytam gdzie jest rząd gdzie prezydent, szkoda gadac. do roboty do 67 amen
Rafi
8 lat temu
Amator Prezes misiewicz takie ma wyniki jakie kompetencje
Polak
8 lat temu
No popatrzcie jak prezesem był "nieudolny bangster " firma bardzo szybko weszła na odpowiednie tory- przynosiła zyski. Jak po " dobrej zmianie" prezesem został znający się na kolei pisowski fachowiec ( jak był dzieckiem rodzice kupili mi plastikową kolejkę) firma w ciągu roku padła na ryj.
takipolak
8 lat temu
Jakie zarządzanie taka firma. Albo ktoś celowo chce cargo podzielić między siebie ☺
dość tego roz...
8 lat temu
Należy połączyć PKP w jedna firmę, a nie oddzielnie perony, oddzielnie dworce, oddzielnie trakcja, oddzielnie wagony itp. Należy wrócić do tego, co było i co się sprawdzało od 1918 roku.