Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Podatek od supermarketów zapłacą klienci. Akcje Eurocash zyskały już 40 procent

0
Podziel się:

Według analityk DM PKO BP, koszt nowego podatku zostanie z czasem wliczony w cenę produktu i przerzucony na konsumenta i producenta.

Podatek od supermarketów zapłacą klienci. Akcje Eurocash zyskały już 40 procent
(materiały prasowe Eurocash)

Według analityków DM PKO BP wprowadzenie podatku od supermarketów nie zmniejszy popularności dużych sieci handlowych, a nałożone na nie obciążenia i tak zostaną ostatecznie przerzucone na klienta. Prawdopodobnie z tego powodu na akcjach Eurocash, spółki zajmującej się handlem m.in. produktami spożywczymi, nie widać przeceny. Jest nawet odwrotnie, bo jej papiery od marca zyskały ponad 60 procent, a od początku roku - ponad 40 procent.

Wszystko to mimo przewijającego się tematu wprowadzenia podatku od sieci wielkopowierzchniowych, którego inwestorzy najwyraźniej się nie boją. Miałby on objąć sklepy o powierzchni większej niż 250 metrów kwadratowych i pochłaniać 2 procent przychodów. Ostatnio pojawił się także pomysł, żeby klasyfikować sklepy ze względu na obroty. Decyzja zapadnie po konsultacjach.

Jak czytamy w raporcie DM PKO BP, ostatnie propozycje mówią o następujących wysokościach podatku:

- opodatkowanie podmiotów o rocznych obrotach w przedziale 0,7 mld - 1,3 mld zł podatkiem w wysokości 0,5 proc. od sprzedaży powyżej 700 mln zł;

- opodatkowanie podmiotów o obrotach 1,3 mld - 3,5 mld podatkiem 1,5 proc. od sprzedaży powyżej 1,3 mld;

- opodatkowanie podmiotów o obrotach powyżej 3,5 mld podatkiem 2 proc. od sprzedaży powyżej 3,5 mld zł.

"Sądzimy jednak, że ewentualne wprowadzenie podatku obrotowego w wysokości nawet 2 proc. nie wpłynie w długim terminie na rentowność detalistów" - czytamy w raporcie DM PKO BP.

Analitycy tego domu maklerskiego zaznaczają, że podatek wpłynie na wzrost cen produktów, czyli ostatecznie zostanie przerzucony na klientów oraz producentów dostarczających swoje produkty do tych sieci. Nie zmniejszy to jednak popularności sklepów wielkopowierzchniowych, bo te przyciągają klientów innymi, pozacenowymi metodami.

Według danych GFK Polonia wartość polskiego rynku FMCG (czyli produktów szybkozbywalnych, takich jak artykuły spożywcze czy chemia gospodarcza) w 2014 roku sięgnęła 224,9 mld złotych. To o 1,3 procent więcej niż w 2013 roku.

Eurocash jest jednym z największych graczy na rynku FMCG w Polsce. W maju spółka podała, że należąca do niej marka sklepów ABC miała już 7000 placówek.

Do kupowania akcji Eurocash przekonały inwestorów również dobre wyniki finansowe spółki za trzeci kwartał. W tym czasie firma wypracowała prawie 5,5 mld złotych przychodów, co jest wynikiem o 22 procent lepszym w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. O tyle samo wzrósł zysk netto, który wyniósł 70 mln złotych.

Analitycy w swoich rekomendacjach nie podzielają jednak optymizmu rynku. Eksperci mBanku wycenili akcje Eurocash na 49,9 zł za sztukę z rekomendacją "sprzedaj". To samo zalecenie wydali analitycy DM BOŚ. Tymczasem aktualny kurs akcji firmy to ponad 55 złotych za papier.

Zobacz też: * *Polacy pokochali zakupy w dużych sieciach. Nasze sklepy bez szans

spółka dnia
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)