Jak podaje LPP, właściciel sieci Reserved, Sinsay i House, przychody w sklepach rosną. Nowo otwartym punktom wiele jeszcze brakuje, a cała firma cierpi na zwiększającym się wraz z kursem euro kosztem wynajmu lokali. Rosną też zapasy niesprzedanego towaru. LPP coraz więcej przychodów osiąga poza granicami Polski.
Przychody ze sprzedaży LPP w sklepach porównywalnych (LFL), czyli bez nowo otwieranych punktów w pierwszym półroczu 2016 roku wzrosły o 5,7 proc., zaś w drugim kwartale 2016 roku o 6,6 proc. To bardzo dobre wyniki. Dodatkowo w ciągu ostatniego roku firma otworzyła 92 nowe sklepy, dzięki czemu w pierwszym półroczu przychody były o 17 proc. wyższe niż rok wcześniej.
Łączna powierzchnia handlowa sklepów LPP na koniec lipca wyniosła 872 tys. m2 i była większa o 12 proc. licząc rok do roku. Najwięcej w ostatnim roku powstało sklepów sieci Sinsay (+29). W tym roku rozpoczęła też działalność sieć Tallinder i jak dotąd efektywność jej ośmiu sklepów jest dużo słabsza od pozostałych marek.
Największe przychody - aż 48 proc. całości - dają grupie sklepy Reserved. Są one też największe powierzchniowo - średnio mają po 1,1 tys. metrów kwadratowych, na czym cierpi ich efektywność. W przeliczeniu na metr kwadratowy sprzedaż w Reserved w tym roku wynosiła 424 zł miesięcznie, podczas gdy najbardziej efektywnej z grupy LPP marki Mohito aż 579 zł.
Nowa sieć sklepów Tallinder, o połowę większych (460 m2) niż średnia wielkość sklepów House czy Cropp, daje chwilowo najmniejsze przychody - zaledwie 170 zł za metr kwadratowy miesięcznie. Najbardziej efektywne są w grupie outlety - sprzedają średnio za 661 tysięcy złotych miesięcznie.
Sieć sprzedaży LPP - sprzedaż i efektywność | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
liczba sklepów 30.6.2016 | liczba sklepów 30.6.2015 | powierzchnia 30.6.2016 tys. m2 | powierzchnia 30.6.2015 tys. m2 | sprzedaż 1 p. 2016 | sprzedaż na sklep (tys. zł/mies.) | sprzedaż w zł/m2 | |
Reserved | 447 | 429 | 473,8 | 416,3 | 1204,1 | 448,9 | 424 |
Cropp | 388 | 382 | 117,8 | 111,6 | 399,7 | 171,7 | 566 |
House | 343 | 330 | 104,8 | 96,7 | 323,0 | 156,9 | 514 |
Mohito | 284 | 268 | 95,9 | 89,1 | 332,9 | 195,4 | 579 |
Sinsay | 179 | 150 | 63,1 | 52,4 | 205,5 | 191,3 | 543 |
Tallinder | 8 | 0 | 3,7 | - | 3,8 | 78,4 | 170 |
Outlety | 37 | 35 | 13,8 | 12,5 | 54,7 | 246,5 | 661 |
Razem | 1686 | 1594 | 872,7 | 778,5 | 2523,7 | 249,5 | 482 |
Źródło: raport półroczny LPP |
Rosną zapasy
W ostatnim roku otwarto dwa outlety, które mają za zadanie zmniejszanie kosztów zapasów. To zresztą zaczyna być coraz większy problem dla LPP, bo poziom zapasów w przeliczeniu na metr kwadratowy sklepów wzrósł o 11 proc. do 1,7 tys. zł. Spółka tłumaczy to wzrostem kursu dolara, według którego rozliczane są zakupy w Azji, skąd pochodzi większość ubrań sprzedawanych w sklepach LPP.
Kurs dolara względem złotego w ciągu roku skoczył jednak „tylko” o 5,7 proc., a wzrost zapasów to 10,7 proc., czyli ubrania sprzedają się gorzej, niż przewidywała spółka. Być może wynika to ze słabego początku sieci Tallinder.
Czynsze i wynagrodzenia w górę
Koszty sprzedaży grupy LPP wzrosły w pierwszym półroczu o aż 200 mln zł. To wynik wzrostu czynszów płaconych za wynajem powierzchni sklepowej, które przeliczane są na kurs euro. A ten od maja przekroczył poziom 4,40 zł za euro, podczas gdy rok temu był poniżej 4,10 zł. Przez to koszty wynajęcia metra kwadratowego powierzchni sklepu wzrosły do 254 zł w drugim kwartale roku, z 230 zł rok temu.
Spółka ma też coraz większe trudności z kompletowaniem personelu, który zgadzałby się na niskie pensje, i była zmuszona do podwyższenia wynagrodzeń. Koszty płac wzrosły o aż 33 proc. w drugim kwartale, a 27 proc. w całym półroczu. W pierwszym półroczu na pracowników grupa LPP wydała o 55 mln zł więcej niż rok temu. O 57 mln zł więcej kosztowała też centrala spółki, w tym dział sprzedaży internetowej.
W efekcie powyższych czynników zyski grupy LPP spadły w drugim kwartale o 34 proc. w porównaniu z 2015 rokiem, mimo 16-procentowego wzrostu przychodów. Poprawie zyskowności grupy nie pomogło zmniejszenie inwestycji.
Wybrane wyniki grupy LPP (mln zł) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 2 kw. 2016 | 2 kw. 2015 | Zmiana % | 1 p. 2016 | 1 p. 2015 | Zmiana % |
Przychody ze sprzedaży | 1502,4 | 1291,3 | 16,4 | 2677,2 | 2293,8 | 16,7 |
EBIT | 86,5 | 136,8 | -36,8 | 22,6 | 160,5 | -85,9 |
EBITDA | 152,7 | 192,5 | -20,7 | 151,8 | 266,6 | -43,1 |
Zysk netto | 89,8 | 136,6 | -34,3 | 24,2 | 99,3 | -75,6 |
Przepływy operacyjne | 279,6 | 231,2 | 20,9 | 77,4 | 28,2 | 174,7 |
Przepływy inwestycyjne | -81,4 | -94,4 | 13,8 | -98,9 | -190,6 | 48,1 |
Przepływy finansowe | -125,2 | -103,0 | -21,6 | 16,7 | 134,6 | -87,6 |
Marża EBITDA | 10,2 | 14,9 | -4,74 | 5,7 | 11,6 | -5,95 |
Marża netto | 6,0 | 10,6 | -4,60 | 0,9 | 4,3 | -3,42 |
Źródło: raport półroczny LPP |
Marsz na Niemcy
Aż o 165 proc. (+48 mln zł) grupa LPP w pierwszym półroczu zwiększyła sprzedaż w Niemczech. Ten rynek daje chwilowo jednak tylko 3 proc. przychodów całej grupy. Dużo ważniejsza jest Rosja, drugi po Polsce najważniejszy rynek dla LPP. W pierwszym półroczu sprzedaż wyniosła tam 459 mln zł (+13 proc.) i stanowiła 17 proc. przychodów grupy.
Dobrze rozwija się też sieć w Czechach (29 proc. wzrostu przychodów, +26 mln zł), na Słowacji (41 proc. wzrostu przychodów, +21 mln zł) oraz w Rumunii (127 proc. wzrostu, +22 mln zł).
W samej Polsce przychody wzrosły tylko o niecałe 10 proc., czyli o 139 mln zł, podczas gdy przychody całej grupy były większe o 383 mln zł.
Giełda przyjęła wyniki ze spokojem
Wyniki drugiego kwartału, mimo że słabsze niż rok wcześniej, nie rozczarowały inwestorów. Kurs akcji LPP rośnie o niecały procent. Akcje spółki spadały od publikacji bardzo słabych danych za pierwszy kwartał, kiedy spółka miała 66 mln zł strat, co było wynikiem o 28 mln zł gorszym niż rok wcześniej.
Notowania tygodniowe akcji LPP src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1471940683&de=1472569800&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=LPP&colors%5B0%5D=%230082ff&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>