Grupa Cyfrowy Polsat, w której 57 proc. mają spółki należące do Zygmunta Solorza-Żaka, osiąga coraz lepsze wyniki. W drugim kwartale przychody wzrosły aż o 37 proc., a zysk netto o 131 proc. Dynamika jest jednak wynikiem włączenia do grupy aktywów telefonii komórkowej Polkomtel. Dlatego giełda nie reaguje przesadnym entuzjazmem, tym bardziej że Cyfrowy Polsat traci klientów.
aktualizacja 14:30
W pierwszym półroczu grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła 3,3 mld zł przychodów i 475 mln zł zysku netto, odpowiednio o 96,7 proc. więcej i 106,4 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wybrane dane finansowe skonsolidowane Cyfrowego Polsatu | |||
---|---|---|---|
mln zł | I półrocze 2015 | I półrocze 2014 | Zmiana % |
źródło: money.pl za raportem spółki | |||
Przychody ze sprzedaży | 3289 | 1672 | 96,7 |
EBIT | 1012 | 617 | 64,0 |
EBITDA | 1874 | 991 | 89,1 |
Zysk netto | 475 | 230 | 106,4 |
Przepływy operacyjne | 1304 | 650 | 100,8 |
Przepływy inwestycyjne | -348 | 1394 | -124,9 |
Przepływy finansowe | -1310 | -478 | -173,9 |
Marża EBITDA | 56,96 | 59,25 | -2,29 |
Marża netto | 14,45 | 13,77 | 0,68 |
Mimo dobrych wyników spółka traci jednak klientów usług telefonii komórkowej i telewizji cyfrowej. A w strukturze wyników to właśnie ten segment przynosi najwięcej korzyści grupie.
W pierwszej połowie roku aż 87 proc. zysku operacyjnego EBITDA (1,6 mld zł) dały Cyfrowemu Polsatowi usługi dostarczania sygnału telewizji cyfrowej i z działalności telefonicznej. Zaledwie 12 proc. (234 mln zł) to zyski osiągane przez telewizję Polsat.
Rok wcześniej, jeszcze przed przejęciem Polkomtela, telewizja cyfrowa dawała 78 proc. zysków EBITDA (774 mln zł), a działalność telewizyjna 22 proc. (217 mln zł).
Spółka ma 4,4 mln klientów telewizji cyfrowej, 10,3 mln użytkowników telefonii cyfrowej i 1,7 mln korzystających z oferowanego przez Cyfrowy Polsat dostępu do szerokopasmowego internetu. O ile liczba klientów płatnej telewizji wzrosła w pierwszym półroczu o 2,8 proc. (w tym usługi Multiroom o 15 proc.), a dostępu do internetu o 32 proc., to telefonia komórkowa notuje straty zarówno klientów kontraktowych (post-paid) o 1,9 proc. (z 6,64 miliona do 6,52 miliona), jak i użytkowników telefonów „na kartę” o 4,8 proc. (z 3,92 miliona do 3,74 miliona).
To dane operacyjne powodują, że akcje Cyfrowego Polsatu o 14:00 na giełdzie traciły 1 proc.
Notowania dzienne akcji Cyfrowego Polsatu src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1440514800&de=1440601800&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=CPS&colors%5B0%5D=%230082ff&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Przy spadku liczby klientów rośnie jednak średni miesięczny przychód (ARPU), jaki spółka na nich osiąga. W pierwszym półroczu jednak rósł on zarówno w usługach kontraktowych - do 86,4 zł do 85 zł miesięcznie rok wcześniej - jak i w usługach przedpłaconych do 17,8 zł z 17,2 zł miesięcznie.
W drugim półroczu firma ma skupić się na odwróceniu tendencji do odchodzenia klientów.
- Na jesieni pojawi się nowa odsłona SmartDOM. Wrócimy do haseł z pierwszej wersji tego programu, które okazały się nośne i atrakcyjne dla klientów. W ramach nowej odsłony m.in. zwiększymy liczbę produktów rabatowych do sześciu - powiedział prezes Tomasz Gillner-Gorywoda podczas konferencji prasowej.
Grupa miała 791 tys. klientów usługi SmartDOM na koniec czerwca.
Według słów prezesa baza klientów kontraktowych zmniejszyła się, bo doszło do kumulacji liczby klientów z kończącymi się kontraktami, przy jednoczesnym zmniejszeniu długości okresu wypowiedzenia.
- Naszym celem na drugie półrocze jest ustabilizowanie bazy. Jesteśmy po apogeum kumulacji i krzywa powinna być już wypłaszczona do końca roku - wskazał Gillner-Gorywoda cytowany przez Agencję ISB.
Telewizja Polsat radzi sobie dobrze
W segmencie telewizyjnym jest natomiast wyraźna poprawa. Kanały telewizyjne przyniosły w półroczu 234 mln zł zysku EBITDA w porównaniu z 217 mln zł rok wcześniej.
Jeśli wziąć pod uwagę całe pierwsze półrocze, najistotniejszymi punktami ramówki były: poniedziałkowy Mega Hit (1,13 miliona widzów i 18,6 proc. udziałów) oraz jego wtorkowy odpowiednik – 0,94 miliona widzów z 15,3 proc. udział u w widowni.
Stałe pozycje programowe Polsatu - wyniki oglądalności w pierwszym półroczu | ||
---|---|---|
źródło: money.pl za raportem spółki | ||
Pozycja | liczba widzów (mln) | udział w widowni |
Poniedziałkowy Mega Hit | 1,13 | 18,6 proc. |
Wtorkowy Mega Hit | 0,94 | 15,3 proc. |
Serial Pierwsza Miłość | 1,00 | 23,0 proc. |
Hell-s Kitchen- Piekielna Kuchnia | 1,03 | 16,2 proc. |
Show Twoja twarz brzmi znajomo | 1,04 | 19,8 proc. |
Must be the Music. Tylko muzyka | 0,97 | 14,5 proc. |
Reality show Top Chef | 0,93 | 14,5 proc. |
Dancing With The Stars - Taniec z Gwiazdami | 0,88 | 15,0 proc. |
Celebrity Splash! | 0,86 | 14,3 proc. |
Znaczącą widownię zgromadził też transmitowany 29 marca mecz eliminacyjny Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, Polska - Irlandia, który przyciągnął 2,84 miliona widzów przy udziale prawie 36,9 proc.
Udział w rynku reklamy telewizyjnej w pierwszej połowie roku wzrósł do 25,3 proc. z 24,7 proc. w analogicznym okresie 2014 roku. Analizując drugi kwartał 2015 roku, wydatki na reklamę i sponsoring wyniosły 1.110,2 mln zł, co stanowi wzrost rok do roku o 3,0 proc. Udział Polsatu w rynku reklamy w drugim kwartale 2015 roku wzrósł rok do roku do 25,4 proc. z 24,8 proc.
Zadłużenie maleje
Bardzo istotnym wskaźnikiem jest dla spółki poziom zadłużenia. Na przejęcie aktywów telefonii komórkowej Polkomtel wydano gigantyczne pieniądze i na koniec czerwca całkowite zadłużenie grupy wynosiło 17,6 mld zł.
W pierwszej połowie roku Cyfrowy Polsat spłacił prawie 680 mln zł z 18-miliardowego zadłużenia. W tym roku do spłacenia będzie jeszcze 228 mln zł, ale w przyszłym będzie to 1,2 mld zł. Najwięcej do spłacenia przypadnie na lata 2018 (3,7 mld zł) i 2020 (4,2 mld zł).
Zadłużenie nominowane jest w 2/3 w złotówkach, czyli spółka wrażliwa jest na redukcje stóp procentowych przez RPP. 15 procent długu jest w dolarach, a 18 proc. w euro - Cyfrowy Polsat nie jest więc niewrażliwy na zmiany kursu walut.
- Trwa proces refinansowania, rozmawiamy o nowym zadłużeniu tylko w polskiej walucie. Wcześniej sygnalizowaliśmy, że docelowe oszczędności w kosztach finansowych mogłyby sięgnąć 300 mln zł rocznie i nadal uważamy ten poziom za osiągalny. Czuję się z nim komfortowo - powiedział cytowany przez ISBNews członek zarządu ds. finansowych Tomasz Szeląg podczas konferencji prasowej.
Zależna spółka Midas coraz mniej traci
Midas, który prowadzi inwestycje grupy w rozwój sieci dostarczania internetu LTE, odnotował 58,26 mln zł skonsolidowanej straty netto w drugim kwartale wobec 77,49 mln zł straty rok wcześniej.
Strata operacyjna wyniosła 44,82 mln zł wobec 71,12 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 133,86 mln zł w drugim kwartale wobec 72,45 mln zł rok wcześniej.
W pierwszej połowie roku spółka miała 92,16 mln zł skonsolidowanej straty netto w porównaniu z 160,05 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 256,82 mln zł w porównaniu z 139,35 mln zł rok wcześniej.
Porównaj na wykresach spółki i indeksy src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1440514800&de=1440601800&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=CPS&colors%5B0%5D=%230082ff&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>