Grupa hotelowa Orbis pochwaliła się w środę najlepszymi wynikami finansowymi od pięciu lat. Inwestorzy nagradzają spółkę wzrostem kursu akcji.
Orbis jest największą siecią hoteli w Polsce i Europie Środkowej. Według stanu na koniec ubiegłego roku dysponował 69 hotelami - w tym 52 własnymi i 13 franczyzowymi - zlokalizowanymi w 33 dużych miastach i miejscowościach w Polsce, na Litwie i na Łotwie. Hotele Grupy działają pod znanymi na świecie markami należącymi do Accor: Sofitel, Novotel, Mercure, ibis, ibis budget i ibis Styles, a także pod polską marką Orbis Hotels.
Wielkim krokiem w stronę rozwoju i budowania pozycji Orbisu jako lidera branży hotelarskiej w Europie Wschodniej było podpisanie umowy z Accor, głównym akcjonariuszem Orbisu. Orbis kupił sieć 38 działających hoteli, stanowiących do tej pory własność Accor i stał się wyłącznym licencjodawcą wszystkich marek Accor w 16 państwach w regionie. Obecnie sieć Orbis obejmuje ponad sto hoteli, działających w 8 państwach Europy Wschodniej.
W 2014 roku z terenu Polski pochodziło jeszcze 98 procent przychodów grupy. Ma to się zmienić od 2015 roku. Umowa o przejęciu hoteli od Accor została zawarta w dniu 7 stycznia 2015 roku i wpływ nowych hoteli na wyniki finansowe będzie widoczny w kolejnych raportach finansowych. Opublikowane dziś wyniki finansowe okazały się obiecujące. Orbis coraz lepiej radzi sobie na rynku i działa coraz efektywniej.
Najlepszy wynik od pięciu lat
708 milionów złotych przychodów Orbisu w 2014 roku to wynik co prawda tylko o 4 proc. wyższy niż rok wcześniej, ale za to najlepszy od 2009 roku. Wtedy grupa jednak pokazała stratę, a teraz są zyski - _ na czysto _ wypracowano 89 mln zł, czyli 37 proc. więcej niż w roku 2013.
Dobre wyniki finansowe spółki inwestorzy nagradzają dziś wzrostem kursu akcji, który wynosi blisko jednego procenta. Dużo lepiej wygląda sytuacja z perspektywy ostatniego kwartału.
- _ Wyniki okazały się trochę lepsze niż się spodziewaliśmy _ - ocenia Maciej Bobrowski, analityk DM BDM. - _ Widać że sprzyja dobra sytuacja makro, spółka zresztą już czuje dobre odczyty makro za pierwszy kwartał. Akurat początek roku zresztą pewnie będzie i tak na minusie, jak to w tej branży jest co roku. Od pierwszego kwartału Orbis będzie konsolidować nową bazę hoteli, czyli pewnie wyniki oszaleją. Będziemy mieli nieporównywalne przychody i EBITDA - dodaje Bobrowski . _
Notowania akcji Orbisu na przestrzeni ostatnich 3 miesięcy
Wzrost wyników firma zawdzięcza głównie segmentowi hoteli o wyższej liczbie gwiazdek. Przychody hoteli z grupy tzw. Up&Midscale były wyższe o 5 proc. (+26 mln zł) i stanowiły 80 proc. przychodów skonsolidowanych Orbisu. Ten segment dał 3 proc. więcej zysku operacyjnego (EBITDA), niż rok wcześniej. Hotele ekonomiczne to tylko 18 proc. przychodów grupy a ich wyniki pozostały na poziomie z 2013 r.
Na poprawę zyskowności biznesu wpłynęła lepsza efektywność. Wzrósł wskaźnik przychodów z jednego pokoju hotelowego o 3,6 proc., do poziomu 127,1 zł, liczony bez uwzględniania nowo otwieranych placówek. Lepszy był też wskaźnik frekwencji 61,5 proc., podczas gdy rok wcześniej 58,4 proc. Wszystko to pomimo spadku średniej ceny za pokój o 1,7 proc. do 206,4 zł w grupie.
Rósł wskaźnik frekwencji w Grupie Orbis zarówno wśród klientów, podróżujących w celach biznesowych, jak i wypoczynkowo-rekreacyjnych.
- _ Zakończyliśmy 2014 rok silnie, w każdym segmencie naszej działalności odnotowując wzrost oraz towarzyszącą mu poprawę wskaźników operacyjnych i finansowych. Wykorzystaliśmy sprzyjające warunki ekonomiczne, wynikające z globalnego ożywienia, nasze działania koncentrowały się na powiększaniu sieci hotelowej. Rok upłynął nam na dalszym rozwoju w drodze umów franczyzowych i o zarządzanie, ale także na intensywnych działaniach zmierzających do realizacji transakcji z Accorem - naszym strategicznym partnerem i udziałowcem. _ - powiedział Gilles Clavie, prezes zarządu Orbis SA.
red. (LUK)