Vivid Games, bydgoski producent i wydawca gier, które dają rozrywkę użytkownikom smartfonów i tabletów na całym świecie, już w piątek dołączy do spółek notowanych na głównym parkiecie warszawskiej giełdy. Dzień wcześniej na "małej giełdzie" inwestorzy rzucili się do kupowania akcji spółki. Vivid Games zapowiada przynajmniej pięć premier gier w 2017 roku.
- Po czterech latach notowań na NewConnect debiutujemy na głównym parkiecie GPW. Cieszę się, że spełniliśmy wszystkie wymogi Komisji Nadzoru Finansowego, a tym samym zdecydowanie zwiększyliśmy wiarygodność spółki w oczach kontrahentów i instytucji finansowych - zauważa prezes Vivid Games, Remigiusz Kościelny. - Dołączenie do spółek notowanych na dużej giełdzie potwierdza naszą rosnącą pozycję wśród producentów gier i daje nam szansę dotarcia do nowych inwestorów. Już teraz zainteresowanie naszą spółką jest duże. Jesteśmy przekonani, że po debiucie będzie jeszcze większe - dodaje prezes.
Do obrotu wprowadzonych zostanie 27,9 mln akcji, które po czwartkowym ponad 7-procentowym wzroście cen akcji Vivid do 5,37 zł są warte ponad 150 mln zł. To wartość 25-krotnie niższa niż największej na giełdzie spółki, produkującej gry komputerowe, czyli CD Projekt. Jednak żadna z produkcji debiutanta z "Wiedźminem" mierzyć się nie może, a i nie są to gry kierowane na ten sam rynek.
Producenci gier komputerowych na rynku głównym GPW i NewConnect | |
---|---|
kapitalizacja (mln zł) | |
Rynek główny GPW | |
CDPROJEKT | 3 745,60 |
CIGAMES | 429,28 |
11BIT | 258,75 |
Newconnect | |
VIVID | 139,73 |
BLOOBER | 104,01 |
FARM51 | 55,46 |
JUJUBEE | 34,27 |
MGAMES | 30,83 |
FOREVEREN | 15,81 |
Źródło: GPW, Newconnect |
Vivid Games tworzy głównie darmowe gry oferowane użytkownikom smartfonów i tabletów. Spółka zarabia na związanych z nimi usługach, reklamach. Najważniejszą marką w dorobku firmy jest seria Real Boxing, czyli komputerowa bijatyka na pięści, która trafiła już do ponad 42,5 mln odbiorców.
Tego typu działalność nie generuje bardzo wysokich przychodów. W 2016 r. przychody ze sprzedaży Vivid Games osiągają poziom 6,6 mln zł kwartalnie, czyli o 2,3 mln zł więcej niż w ubiegłym roku. Model biznesowy się jednak sprawdza, bo spółka zarobiła w ubiegłym roku prawie 8 mln zł na czysto, a w pierwszej połowie 2016 roku prawie 2 mln zł. Na przyszły rok Vivid zapowiada wprowadzenie na rynek pięciu nowych tytułów.
- Stworzenie zdywersyfikowanego portfolio gier free-to-play produkowanych wewnętrznie oraz pozyskanych za pośrednictwem programu wydawniczego, to nasze główne założenia na najbliższe miesiące. Gry będą charakteryzowały się wysoką jakością oraz nastawieniem na rywalizację. Dedykujemy je graczom mid-core/casual. Zapowiedzieliśmy pięć premier w 2017 r, a mam nadzieję, że w tym czasie zrobimy jeszcze kilka niespodzianek -_ tłumaczy Kościelny . _
_
_
Vivid Games idzie w ślady 11BitStudios
Wartość rynkowa Vivid Games jest obecnie o ponad 100 mln zł mniejsza niż poprzedniej spółki z branży gier komputerowych 11BitStudios, która przetarła ten sam szlak i z NewConnect na duży rynek przeszła w grudniu ubiegłego roku. Co ciekawe zaraz przed zmianą rynku 11Bit była wyceniana na zbliżonym poziomie do dzisiejszej wartości Vivid Games. Potem wzrosła o 84 proc. Obie spółki plasują się jednak w innych segmentach rynku, tj. 11BitStudios mieści się w tym samym co CD Projekt, wypuszczając duże, płatne tytuły.
Notowania Vivid Games i 11 BitStudios src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1448924400&de=1475161800&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=11B.s&colors%5B0%5D=%230082ff&s%5B1%5D=VVD&colors%5B1%5D=%23e823ef&w=605&h=284&cm=1&lp=1"/>
Według założeń Vivid Games, za trzy lata w portfelu spółki znajdzie się kilkanaście gier mobilnych tworzących spójny system wydawniczy. Pod koniec roku do sprzedaży trafi Heroes of Nox (wcześniej zapowiadana jako Nox Raiders), a w pierwszym kwartale 2017 r. Metal Fist: Urban Domination i Prime Time Rush.
Debiut zbiega się z obchodami 10-lecia istnienia Vivid Games. Przez ten czas spółka stworzyła blisko dwieście mobilnych produkcji.