"Gazeta Wyborcza" przez wiele lat była określana jako flagowy okręt Agory. W wynikach za 2015 r. widać, że pod względem finansowym prasa to dziś przedostatni segment działalności koncernu. Najważniejsze są teraz kina, film, popcorn i książka - dają jedną trzecią przychodów i aż połowę zysków.
Trendy w prasie się nie zmieniają. W grudniu ub. r. rozpowszechnianie płatne "GW" wyniosło niespełna 180 tys. egz. (o 17 tys. mniej niż rok wcześniej).
Te spadki Agora odbija sobie dzięki konsekwentnym podwyżkom. W ubiegłym roku cena pojedynczego egzemplarza wzrosła średnio o 9 proc., spółka kontynuuje strategię również w tym roku (od lutego zdrożały wydania weekendowe). W rezultacie przychody ze sprzedaży "Gazety Wyborczej" w 2015 r. - mimo spadku liczby sprzedawanych egzemplarzy - nawet wzrosły o 2,3 proc. do 103 mln zł.
Znaczenie gazety w przychodach i zyskach grupy medialnej jednak stopniowo maleje. Patrząc na finansową stronę koncernu, Agorę należałoby właściwie sytuować bardziej w gronie operatorów kinowych jak Cinema City czy Multikino, a nie traktować jako wydawcę gazety.
Agora goni największe multipleksy
Sieć kin Helios została przejęta przez Agorę w 2010 r. Za 24 multipleksy, dysponujące 140 ekranami i 31 tysiącami miejsc dla widzów oraz 24 proc. udziału w rynku, spółka zapłaciła wtedy 26,2 mln euro. Obecnie sieć liczy już 37 kin z 206 ekranami i 43 tysiącami miejsc.
Dla porównania Cinema City ma w Polsce 31 multipleksów z 339 ekranami, a Multikino 27 kin z 226 ekranami. Mimo że multipleksy Helios to mniejsze jednostki (mniej ekranów), to systematycznie Agora skraca dystans do liderów rynku.
A branża rośnie: ubiegły rok był bardzo udany dla kin w Polsce. Sprzedano prawie 44,7 mln biletów, o blisko 10,5 proc. więcej niż w 2014 r. Nie mniej udany był to rok dla Agory.
Jak widać po wynikach, sieć kin (kina stanowią większość przychodów i zysków segmentu "Film i książka") daje już prawie połowę jej zysków operacyjnych (EBITDA)
i jedną trzecią przychodów. Jednocześnie w 2015 r. właśnie w tym segmencie Agora zanotowała największy wzrost przychodów (+62 mln zł), jak i zysków operacyjnych EBITDA (+20,9 mln zł).
Bardzo szybko rośnie tzw. sprzedaż barowa (czyli popcorn czy napoje) - wzrosła aż o 21,4 proc. (+9,5 mln zł do blisko 60 mln zł). W tym czasie sprzedaż biletów zwiększyła się zaś o 13,4 proc. (+19,2 mln zł).
Wyniki finansowe grupy Agora z podziałem na segmenty | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 4 kw. 2015 | 4 kw. 2014 | zmiana (%) | zmiana (mln zł) | 2015 | 2014 | zmiana (%) | zmiana (mln zł) |
Przychody ogółem | 353,9 | 333,7 | 6,1 | 20,2 | 1189,3 | 1102,4 | 7,9 | 86,9 |
w tym: | ||||||||
reklama | 170,1 | 158,1 | 7,6 | 12 | 562,4 | 533,1 | 5,5 | 29,3 |
sprzedaż wydawnictw | 37,4 | 37,3 | 0,3 | 0,1 | 144,8 | 135,5 | 6,9 | 9,3 |
bilety do kin | 55,2 | 46,7 | 18,2 | 8,5 | 162,2 | 143 | 13,4 | 19,2 |
sprzedaż barowa w kinach | 19,9 | 15,4 | 29,2 | 4,5 | 59,5 | 49 | 21,4 | 10,5 |
Zysk operacyjny EBITDA razem | 41,3 | 25,4 | 62,6 | 15,9 | 120,7 | 77,7 | 55,3 | 43 |
Segmenty | ||||||||
prasa - przychody | 81,1 | 85,6 | -5,3 | -4,5 | 300,8 | 306,4 | -1,8 | -5,6 |
prasa - ebitda | 6,8 | -4,3 | 258,1 | 11,1 | 27 | 21,6 | 25 | 5,4 |
film i książka - przychody | 112 | 100,2 | 11,8 | 11,8 | 345,1 | 282,9 | 22 | 62,2 |
film i książka - ebitda | 20 | 17,7 | 13 | 2,3 | 60,4 | 39,5 | 52,9 | 20,9 |
outdoor - przychody | 46,4 | 43,6 | 6,4 | 2,8 | 156,1 | 149,8 | 4,2 | 6,3 |
outdoor - ebitda | 9,5 | 9,9 | -4 | -0,4 | 30,3 | 22,7 | 33,5 | 7,6 |
internet - przychody | 45,4 | 36,7 | 23,7 | 8,7 | 150,5 | 127,1 | 18,4 | 23,4 |
internet - ebitda | 9,9 | 7,2 | 37,5 | 2,7 | 29,6 | 25,8 | 14,7 | 3,8 |
radio - przychody | 36,4 | 28,6 | 27,3 | 7,8 | 107,7 | 87,4 | 23,2 | 20,3 |
radio - ebitda | 9,9 | 6 | 65 | 3,9 | 16,2 | 11,7 | 38,5 | 4,5 |
druk - przychody | 43,7 | 47,5 | -8 | -3,8 | 164,7 | 173,1 | -4,9 | -8,4 |
druk - ebitda | 4,4 | 5,4 | -18,5 | -1 | 18,1 | 16,9 | 7,1 | 1,2 |
Źródło: money.pl za raportem rocznym Agory |
Wiedźmin pracuje dla Agory
W segmencie "Film i książka", do którego zaliczono kina, są uwzględnione jeszcze przychody z produkcji filmów (w ubiegłym roku były to: Król życia, Obce Niebo, Karbala, Ziarno Prawdy i Disco Polo) oraz z wydawania książek i multimediów.
Wydawnictwo dało wzrost przychodu o aż 32,8 mln zł (+104,1 proc.) a zysk operacyjny EBITDA wyniósł 5,9 mln zł (w 2014 r. tylko 0,7 mln zł). W dużej mierze Agora te wyniki zawdzięcza dystrybucji gry "Wiedźmin 3: Dziki Gon".
Połowa przychodów z reklam
Kina co prawda dają Agorze najwięcej zysków, ale połowę przychodów cały czas spółka osiąga na rynku reklamy. Tu też "Gazeta Wyborcza" ma coraz mniejsze znaczenie, jak i cały rynek prasy drukowanej (dzienników i czasopism). Tylko w tym segmencie reklamodawcy ograniczyli swoje wydatki.
Agora ze swoimi 562 mln zł przychodów z reklam ma 7 procent rynku. Powodem dość skromnego udziału w reklamowym torcie jest nieobecność spółki na rynku telewizyjnym, który przyciąga 52 proc. przychodów. To ma się jednak zmienić.
W zakup akcji Stopklatki (24 proc. należy obecnie do Agory), która rozwija kanał Stopklatka TV, spółka z Czerskiej zainwestowała pod koniec roku 3,6 mln zł. Stacja w 2015 r. miała oglądalność 0,88 proc. (rok wcześniej 0,6 proc.) i była drugą w kategorii kanałów filmowych po TVP Seriale. Koszty rozwoju kanału, które Agora ponosi do spółki z Kino Polska, to już około 30 mln zł.
Podobne kwoty ma pociągnąć za sobą uruchomienie przez Agorę kanału Kiwi TV na nowym multipleksie cyfrowym, na który koncesję przyznano spółce zależnej Green Content w grudniu ubiegłego roku. Kanał ma wystartować jesienią 2016 r.
Dużo lepiej niż rynek
Dynamika poszczególnych segmentów rynku pokazuje, że Agora radziła sobie w ubiegłym roku dość dobrze.
Przy spadku reklamy we wszystkich dziennikach w całym roku o 11,5 proc., w Gazecie Wyborczej ujemna dynamika wyniosła "zaledwie" 7,4 proc. Gorzej jednak było już w ostatnim kwartale, kiedy Wyborcza dostosowała się do tracącego 14,5 proc. przychodów rynku i dostała od reklamodawców o 14,1 proc. mniej pieniędzy.
W przypadku internetu, w 2015 r. portale (np. gazeta.pl) i wortale Agory (gazetapraca, domiporta, autotrader) miały dużo większy wzrost przychodów z reklamy, bo +18,4 proc., w porównaniu z 10,5-proc. dynamiki całego rynku. W całym 2015 r. przychody całkowite segmentu internet wzrosły o 18,4 proc. i wyniosły rekordowe dla spółki 150,5 mln zł.
Zaskakująco dobrze radził sobie segment radiowy. Słuchalność Tok FM wzrosła w ciągu roku o 0,2 punktu procentowego do 1,4 proc., a stacji muzycznych (Rock Radio, Złote Przeboje, Radio Pogoda) spadła o 0,2 punktu proc. do 3,9 proc.
Wzrost przychodów z reklam dla segmentu radiowego Agory aż o 12,8 proc. w ciągu roku, przy 7,5-procentowej dynamice całego rynku.
Reklama zewnętrzna - wybory służyły Agorze
Reklama zewnętrzna dawała aż jedną czwartą zysku grupy Agora. Należąca do niej firma AMS, specjalizująca się w reklamie zewnętrznej na koniec grudnia dysponowała 26621 nośników reklamowych, co stanowi 41 procent wszystkich nośników w Polsce.
Większość z nich to mniejsze formaty - w wielkoformatowych billboardach wyprzedzają AMS firmy Stoer i Cityboard - więc udział w przychodach rynku jest mniejszy niż w liczbie nośników - 33 proc.
Nie licząc wiat przystankowych i nośników w metrze, liczba nośników AMS wzrosła w ciągu roku o 756.
Agora poprawiła w segmencie outdoor przychody, a w dużo większym stopniu zyski. Zysk operacyjny EBITDA na reklamie outdoor był w ubiegłym roku wyższy aż o 34 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Z 15 do 19 proc. wzrosła roczna marża EBITDA, co potwierdza wzrost cen nośników. Większe ceny umożliwił zarówno zwiększony popyt ze strony partii politycznych (w trzecim kwartale zysk EBITDA rósł aż o 116 proc. rok do roku).
Poprawa? Czy aby na pewno?
Grupa Agora wykazała w czwartym kwartale 2015 roku 17,2 mln zł zysku netto, dzięki czemu w całym roku wyszła na plus (15,3 mln zł). Rok wcześniej w ostatnich trzech miesiącach miała zysk 9,7 mln zł. Poprawa niby jest, ale... tak naprawdę jest gorzej.
Wyniki czwartego kwartału 2014 r. obciążał jednorazowy odpis 15,1 mln zł na utratę wartości dwóch miesięczników. Gdyby to dodać do ubiegłorocznego wyniku, to widać, że zysk ostatnio nawet spadł, a nie wzrósł. I to spadł o 7,6 mln zł, a nie wzrósł o 7,5 mln zł.
To dlatego kurs akcji spółki prawie nie drgnął od momentu opublikowania raportu za 2015 rok. W ubiegłym roku Agora była jedną z najlepszych inwestycji z grona spółek kwalifikowanych do grupy indeksów WIG20, mWIG40 i sWIG80. Stopa zwrotu wyniosła aż 67 procent. Na tyle inwestorzy ocenili poprawę kondycji spółki i jej możliwość osiągania zysków.
W tym roku akcje Agory spadły prawie 8 procent.
Notowania akcji Agory w ostatnich pięciu latach src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1293836400&de=1455898200&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=AGO&colors%5B0%5D=%230082ff&st=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>