Spółka Polskie LNG podpisała list intencyjny z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju oraz umowy z 11 bankami komercyjnymi na finansowanie budowy terminalu na gaz skroplony LNG w Świnoujściu.
_ - Dzisiaj podpiszemy z 11 bankami komercyjnymi umowę o wykupie obligacji Polskiego LNG o wartości blisko miliarda euro _ - powiedział prezes Polskiego LNG Zbigniew Rapciak (na zdjęciu).
Każdy z 11 banków zadeklarował wykup obligacji o wartości powyżej 75 mln euro.
Z kolei list intencyjny z EBOiR został podpisany na kwotę dofinansowania w wysokości do 200 mln euro.
Koordynatorami finansowania przez banki komercyjne są Pekao S.A. i PKO BP. Wśród 11 banków znalazły się m.in. Bank Nordea, Bank Gospodarstwa Krajowego, BNP Fortis oraz Bank Societe Generale.
_ - Jest to w tej chwili największa inwestycja infrastrukturalna w Polsce _ - powiedział obecny na uroczystości podpisywania umów minister skarbu Aleksander Grad. Jak dodał, banki zdecydowały się na współfinansowanie tej inwestycji m.in. dzięki temu, że jest podpisana umowa z Katarem na dostawę gazu LNG do Świnoujścia oraz że PGNiG podpisał umowę z Gaz-Systemem na korzystanie z terminala. Jak podał, we wrześniu ma się rozpocząć budowa terminala.
Spółka Polskie LNG odpowiada za budowę i późniejszą eksploatację terminalu gazu skroplonego LNG; 1 stycznia Polskie LNG przekształciło się w spółkę akcyjną.
Terminal LNG w Świnoujściu ma zostać uruchomiony 30 czerwca 2014 r.; pozwoli na odbiór do 5 mld m sześc. gazu rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m sześc. Dotąd Polska podpisała kontrakt z Katarem na 1,5 mld m sześc. gazu rocznie.
Ponadto pod koniec lutego spółka Polskie LNG podpisała z krakowskim Instytutem Nafty i Gazu wstępną umowę na pozyskanie 456 mln zł ze środków unijnych na budowę gazoportu. Instytut, jako instytucja wdrażająca dla unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zaaplikuje o dofinansowanie. Wniosek do Komisji Europejskiej ma być złożony do końca kwietnia 2010 roku. Szef Polskiego LNG Zbigniew Rapciak spodziewa się decyzji o przyznaniu unijnych pieniędzy w lipcu.
Także w połowie roku spółka ma wybrać konsorcjum, które zbuduje terminal. W listopadzie ub.r. Polskie LNG wyłoniło do finalnego etapu trzy międzynarodowe konsorcja m.in. jedno z udziałem polskiego PBG, a drugie Polimexu Mostostal. Szacowany koszt budowy gazoportu to 600-700 mln euro.
Na budowę gazoportu w Świnoujściu została także przewidziana kwota 80 mln euro w ramach programu _ European Energy Plan for Recovery _ (tzw. Recovery Plan). Wniosek do KE o przyznanie tych środków złożyły wspólnie Polskie LNG (55 mln euro) oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście (25 mln euro).