Dziennik pisze o wielkiej popularności leków na odchudzanie. Chodzi m.in. o Ozempic, Wegovy czy Saxenda produkowane przez Novo Nordisk. Amerykanie chętnie sięgają po tabletki wspomagające ich w walce otyłością. Z raportu Trillian Health wynika, że w latach 2020-2022 ich sprzedaż wzrosła o 300 proc. Przez to pojawiły się problemy z dostępnością medykamentów. Jednak to niejedyny efekt nowego trendu.
Spółki giełdowe odczuwają skutki odchudzania
Na nowe zjawisko na rynku z uwagą patrzą spółki giełdowe. I to nie tylko te z branży medycznej, ale także ze: spożywczej, lotniczej, technologicznej czy kosmetycznej. Niektóre wręcz szykują się na ciężkie lata, rozważają też zmianę strategii. Inne z kolei już zacierają ręce na myśl o potencjalnych zyskach i oszczędnościach.
"PB" zauważa, że jako pierwszy nowymi skutkami popularności leków na odchudzanie zainteresował się Walmart. Sieć sklepów spożywczo-przemysłowych zbadała, jak zmieniają się nawyki zakupowe osób przyjmujących te medykamenty. Pierwsze wnioski z analizy płyną następujące: w koszykach osób je zażywających jest mniej żywności - zarówno pod względem artykułów, jak i sumy kalorii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Publikacja wniosków z analizy giganta wystarczyła, by inne spółki odczuły wpływ. Kursy PepsiCo oraz Coca-Coli skurczyły się o ok. 5 proc. Szczególnie ucierpiała ta pierwsza korporacja, która oprócz napojów gazowanych oferuje też przekąski. Dlatego też zaktualizowała prognozę sprzedaży i podniosła o 1 pp. do 13 proc. przewidywania dla wzrostu zysku na akcję w przyszłym roku podatkowym.
Skutki raportu odczuły też: McDonald's, Domino's Pizza oraz Yum Brands, właściciel marek: KFC, Pizza Hut oraz Taco Bell. Z kolei prezes Kellanovy, producenta chipsów Pringles, już jakiś czas temu potwierdził, że spółka bada już wpływ stosowania leków na odchudzanie na nawyki żywieniowe konsumentów.
Nie wszyscy tracą
Co ciekawe, niektórzy zyskują na nowym trendzie. Inwestorzy przychylniej spojrzeli np. na akcje spółek z branży lotniczej. 25 proc. kosztów firm z tego sektora stanowią paliwa. Dlatego też utrata wagi ich klientów oznacza spore oszczędności. Jeśli każdy pasażer United Airlines schudłby o 4,5 kg, to firma w tym roku zaoszczędziłaby 80 mln dolarów i 104,5 mln litrów paliwa lotniczego – wynika z obliczeń Jefferies Financial.
Popularność świętują też firmy z branży fitness. Jednym ze zwycięzców jest spółka Peloton produkująca sprzęt domowy do ćwiczeń. Jednak beneficjentów może być więcej. Analitycy wymieniają m.in. spółki odzieżowe, zajmujące się produkcją ubrań sportowych.