Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Teraz Polska: Dla 81% konsumentów kluczowa w zakupach jest jakość, dla 77% cena

1
Podziel się:

Ponad 4/5 (81%) konsumentów deklaruje, że robiąc zakupy, na pierwszym miejscu stawia jakość produktu (usługi), wynika z badania ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku wykonanego w październiku br. na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, która organizuje Konkurs "Teraz Polska". Agencja ISBnews jest partnerem "Teraz Polska".

Teraz Polska: Dla 81% konsumentów kluczowa w zakupach jest jakość, dla 77% cena

"Dzisiejszy konsument zainteresowany jest przede wszystkim jakością, choć - m.in. w wyniku pandemii - przy podejmowaniu decyzji zakupowych wzrasta również waga ceny. Coraz istotniejszym trendem staje się patriotyzm konsumencki. Godło 'Teraz Polska' oznacza wysoką jakość i zachęca do zakupu produktu i usługi" - czytamy w komunikacie.

Na pytanie: "Co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas codziennych zakupów?" 81% ankietowanych odpowiedziało, że jakość, natomiast cena została wskazana przez 77,3% respondentów. W porównaniu do ubiegłego roku oba wskaźniki wzrosły - jakość o niecałe 7 punktów procentowych, a cena o ponad 8. Jako kolejne czynniki konsumenci wskazali: walory ekologiczne (26,4%), miejsce pochodzenia produktu (25,7%), opakowanie (17,3%) oraz znaki jakości zamieszczone na produkcie (14,8%), wskazano w materiale.

"Z badań wynika, że konsumenci są zarówno bardziej świadomi, jak i wymagający. Coraz więcej osób czyta etykiety, analizuje składy produktów oraz dokładnie sprawdza opinie innych klientów przed zakupem. Powszechne posiadanie smartfonów z mobilnym Internetem spowodowało, że dostęp do informacji nigdy nie był tak szybki i prosty. W kilkanaście sekund możemy przeczytać opis produktu i oceny oraz porównać cenę w kilku sklepach. Świadomy konsument wymaga więcej od producenta i to nie tylko w kwestii jakości samych produktów i usług, ale również w zakresie ekologii czy wizerunku marki w sieci" - czytamy dalej w komunikacie.

Ten sam świadomy i wymagający konsument zdaje sobie sprawę, że jakość kosztuje, podkreślono. Na pytanie: "Czy byłby Pan skłonny/ byłaby Pani skłonna zapłacić więcej za produkt wysokiej jakości?" ponad 70% respondentów odpowiedziało, że tak. Blisko jedna czwarta (23,3%) nie miała konkretnego zdania, natomiast jedynie 6,4% zadeklarowało, że nie zapłaci więcej za taki produkt. Dominujące zachowania konsumenckie mogą wynikać ze wzrostu zamożności społeczeństwa oraz ciągłego dążenia jednostek do poprawiania swojej sytuacji materialno-bytowej.

"Coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę, że decyzje zakupowe jednostki mają wpływ na kondycję krajowej gospodarki i PKB. Można nawet powiedzieć, że od kilku lat panuje pewnego rodzaju moda na kupowanie polskich produktów, a zwłaszcza na wspieranie małych, lokalnych firm. Trend ten jest skutecznie wykorzystywany przez przedsiębiorców, którzy budują swoją markę w oparciu o regionalne pochodzenie, wielopokoleniową tradycję i polski kapitał. Nic dziwnego, skoro aż 73,1% ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia. Tylko 9,2% respondentów było przeciwnego zdania" - wskazano także.

"Jako Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego cieszymy się ze zmian, jakie zaszły przez lata w świadomości społecznej, i z tego, że coraz częściej konsumenci wybierają polskich producentów i usługodawców. To dla nas dowód, że Polski Program Promocyjny odniósł sukces, a wartości, które nam przyświecają, zostały dostrzeżone i wpływają na decyzje zakupowe wielu milionów Polaków" - skomentował prezes Fundacji "Teraz Polska" Krzysztof Przybył, cytowany w komunikacie.

Jak wynika z najnowszych badań, podczas pandemii decyzje zakupowe Polaków są w większym stopniu przemyślane. Ponad 60% ankietowanych deklaruje, że stara się kupować bardziej odpowiedzialnie, a ponad połowa (51,5%) zwraca większą uwagą na cenę. W praktyce może to oznaczać np. rezygnację z zakupu drogich produktów, kupowanie produktów w mniejszej ilości, jak również stawianie ceny przed jakością. Zachowania te mogą wynikać z utraty lub zmniejszenia dochodu w gospodarstwach domowych bądź też z odczuwania lęku przed tymi zdarzeniami. Wówczas decyzje konsumentów mogą być warunkowane chęcią zbudowania poduszki finansowej na wypadek sytuacji kryzysowej, podano także w materiale.

Jak wskazano, w tegorocznej edycji badania prawie 72% ankietowanych odpowiedziało, że spotkało się ze znakiem "Teraz Polska" na produktach lub usługach.

"Ma to ogromne znaczenie w kontekście zachowań konsumentów, ponieważ od 2017 r. badani deklarują, że to właśnie jakość jest dla nich najważniejsza podczas codziennych zakupów. Co więcej, odpowiedzi ankietowanych dowodzą skuteczności znaku jako narzędzia wspierającego sprzedaż. Ponad 75% respondentów uważa, że Godło 'Teraz Polska' jest dobrym sposobem oznaczania wysokiej jakości polskich produktów i usług, a także - co warte podkreślenia - zachęca ich do zakupu" - podsumowano.

Badanie zostało przeprowadzone przez Centrum Badań i Analiz Rynku (ASM) w październiku br. na próbie 1006 dorosłych Polaków.

Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego od ponad 30 lat nagradza Godłem "Teraz Polska" produkty i usługi, które odznaczają się najwyższą jakością. Promuje również innowacyjne metody wytwarzania, współpracę świata nauki z biznesem oraz stara się na bieżąco identyfikować trendy obecne w polskiej gospodarce i zachowania konsumentów. Od kilkunastu lat zleca przeprowadzenie badań mających na celu zdefiniowanie głównych przesłanek wpływających na decyzje zakupowe Polaków.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
Anna
4 lata temu
O ile widzę w branży spożywczej, głównie cena. Dlatego nie ma już sieci typu Piotr Paweł, Alma, Delima a wszędzie jest biedronka :)
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
Anna
4 lata temu
O ile widzę w branży spożywczej, głównie cena. Dlatego nie ma już sieci typu Piotr Paweł, Alma, Delima a wszędzie jest biedronka :)

© 2024 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.