Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

"To oszczerstwo". Newag reaguje na doniesienia o celowym wywoływaniu awarii

16
Podziel się:

– To oszczerstwo – mówi przedstawiciel spółki Newag. Reaguje w ten sposób na doniesienia o tym, że miała celowo wywoływać awarie w swoich pociągach. – Firma serwująca tabor nie potrafiła wywiązać się ze zlecenia i, aby uniknąć kar umownych, stworzyła tę spiskową teorię – ocenia prezes firmy.

"To oszczerstwo". Newag reaguje na doniesienia o celowym wywoływaniu awarii
Newag odpowiada na doniesienia o celowych awariach. "Oszczerstwo" (East News, FOT. PIOTR KRZYZANOWSKI/POLSKA PRESS GRUPA)

Oczy wszystkich inwestorów są skierowane na kurs Newagu. Producent pociągów w środę zanurkował na giełdzie po artykule portalu onet.pl o tajemniczych awariach taboru wyprodukowanego przez tę firmę.

Dziennikarze podali, że Newag miał celowo wywoływać usterki w swoich pociągach, by przejąć zlecenia na ich naprawę. Do takich wniosków doszła grupa hakerów, która na zlecenie firm kolejowych zajmowała się awariami pociągów wyprodukowanych przez nowosądecką spółkę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Obajtek ostrzega, że to pierwszy krok ku prywatyzacji Orlenu. "Niech nie przesadza"

Awarie pociągów Newag były wywoływane celowo? "To oszczerstwo"

W środę Newag ustosunkował się do doniesień portalu. W oświadczeniu zaprzecza on ustaleniom dziennikarzy.

Nieprawdą jest, że wywoływaliśmy usterki naszych pociągów, by rzekomo przejąć zlecenia na ich naprawę. To oszczerstwo. Firma serwisująca tabor dla Kolei Dolnośląskich nie potrafiła wywiązać się ze zlecenia serwisu pociągów naszej produkcji i, aby uniknąć kar umownych, stworzyła tę spiskową teorię na potrzeby mediów. Z Onetu dowiedzieliśmy się, że wynajęła hakerów, którzy dla niej mieli stworzyć raport nas obwiniający – stwierdza prezes Newagu Zbigniew Konieczek, cytowany przez PAP Biznes.

Przedstawiciel firmy podkreśla, że nie zna treści dokumentu, na który powołał się portal; nie wie też, w jaki sposób powstał i jaka metodologia została przyjęta do wykonania badania. Jednak same tezy skierowane względem spółki nazywa "bezpodstawnymi".

– Poza gołosłownymi zarzutami nie przedstawiono żadnego dowodu na to, iż to nasza firma celowo zainstalowała wadliwe oprogramowanie. W naszej ocenie prawda może być zupełnie inna – że np. to konkurencja ingerowała w oprogramowanie. Powiadomiliśmy w tej sprawie właściwe służby. Zresztą nie pierwszy raz powiadamiamy organy ściągania, iż w nasze oprogramowanie modyfikowane jest bez naszej autoryzacji. Już w 2022 r. informowaliśmy o tym także publicznie – podkreśla Zbigniew Konieczek.

Newag składa zawiadomienia

To potwierdzenie wcześniejszych komunikatów spółki. Newag podał, że w związku z podaną publicznie przez onet.pl i jego rozmówców informacją, że systemy sterowania pociągów zostały zhakowane, złożył stosowne zawiadomienia do uprawnionych organów. Tłumaczył tę decyzję troską o bezpieczeństwo pasażerów.

Już w 2022 r. spółka stwierdziła ingerencję w systemy sterowania pojazdami, dokonaną przez podmioty trzecie. Wtedy poinformowała o tym w oświadczeniu. Przekazała też tę informację m.in. Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego, Prokuraturze i Służbie Kontrwywiadu Wojskowego.

Zwróciła też wtedy uwagę użytkownikom pojazdów na konieczność sprawowania odpowiedniego nadzoru nad eksploatacją i utrzymaniem pojazdów oraz na ryzyko związane z dokonywaniem ingerencji w system sterowania pojazdami kolejowymi przez podmiot nieuprawniony.

Ponadto Newag wskazał, że serwis dostarczonych wcześniej zestawów zapewnia ok. 5 proc. przychodów.

Właściciel spółki odniósł się do doniesień o awariach

"Publikacja Onet jest nierzetelna, wprowadzająca w błąd i narusza nie tylko dobra osobiste Newag i moje, ale stanowi manipulację notowaniami akcji Newag S.A. Tą sprawą muszą zająć się wszystkie organy i służby państwa" – ocenił biznesmen na prośbę serwisu businessinsider.com.pl.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(16)
WYRÓŻNIONE
totek
rok temu
Ciekawe, bo wcześniej bardzo podobny problem miały z Impulsami Koleje Mazowieckie, kiedy zamiast jeździć na przeglądy na drugi koniec Polski chciały je zrobić gdzieś bliżej swojej bazy. Zbieg okoliczności?
NS..
rok temu
Jechała Newagiem choć miał nadwagę. Gdy Niemka usiadła to maszyna padła. Mnie to nie żdziwiło w Niemcach też tak było. Gdy Niemki siadały to ,,bany'' stawały
Patriota
rok temu
Macierewicz się zna na samolotach to i może rozebrać pociąg i wyjaśnić jak było naprawdę. Czekamy Antoni.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (16)
fxwawa
rok temu
wystarczy sprawdzić system operacyjny pociągów i się wyjaśni czy jest to prawda czy fałsz
hej ho
rok temu
No jak to, to już nie można dym...ć samorządów, przewoźników i podróżnych... przecież co za problem? Chcielibyście pewnie, by wasze samochody miały podobną opcję, że serwis tylko w ASO bo jak soft wykryje prywatny warsztat to wam auto unieruchomi...Co ciekawe, pytanie na ile te opcje w sofcie były podatne np na zdalne wyłączenie pociągu, np przez ruskich hakerów.
Brawo
rok temu
No... osiem gwiazdek nabiera rozpędu.
NS..
rok temu
Najlepszy i najekonomiczniejszy i niezawodny pociąg w Polsce to pociag do papierosów i alkoholi. Łatwa forsa do budżetu panstwa- - ich państwa
Ekspert kolej...
rok temu
Powiem tak, bez obalenia flaszki tego się nie wyjaśni