Od kilku dni na rynkach finansowych panuje duża niepewność związana z sytuacją wielkiego chińskiego dewelopera Evergrande. Spekulacje koncentrują się na ewentualnych skutkach bankructwa dla globalnego rynku nieruchomości. Gdzieś w tle zostają inne biznesy. A tam też są problemy.
W czasach prosperity Evergrande wszedł m.in. w biznesy związane z opieką zdrowotną, mediami czy produkcją samochodów elektrycznych. Potężny zjazd na początku tygodnia zaliczyła właśnie motoryzacyjna spółka o nazwie China Evergrande New Energy Vehicle Group.
Akcje producenta aut elektrycznych w najgorszym momencie poniedziałkowej sesji traciły na wartości aż 26 proc. - donosi agencja Reuters.
Z czasem emocje nieco opadły i notowania część strat odrobiły, ale dalej motoryzacyjna spółka spod skrzydeł Evergrande jest warta zaledwie jedną czwartą tego, co jeszcze trzy tygodnie temu. Co więcej, w porównaniu z początkiem roku akcje staniały o blisko 98 proc.
Przedstawiciele motoryzacyjnej firmy przyznali w poniedziałek, że czeka ją niepewna przyszłość, jeśli nie otrzyma szybkiego zastrzyku gotówki.
Nieco poprawiły się nastroje inwestorów posiadających akcje dewelopera Evergrande. W poniedziałek notowania giełdowe są około 8 proc. na plusie. Widać, że spekulanci chcą zarobić na scenariuszu, w którym główny biznes chińskiej grupy zdoła przetrwać ten trudny dla siebie czas.
Ogromny Evergrande i ogromne długi
Szacuje się, że cały dług chińskiego dewelopera to ponad 300 mld dolarów. Według agencji Fitch spółka musi spłacić odsetki obligacyjne na poziomie 129 mln dolarów w samym wrześniu, 850 mln dolarów do końca tego roku, natomiast do końca przyszłego roku spółka będzie musiała wykupić obligacje warte 7,4 mld dolarów.
Evergrande to drugi największy deweloper w Chinach pod względem wielkości sprzedaży. Spółka zatrudnia niemal 200 tys. pracowników i współpracuje z firmami, które dają pracę niemal 4 mln ludzi.
Zaangażowanych w Evergrande jest nawet około 70 tys. inwestorów, w tym kilkaset banków oraz parabanków. Spółka buduje obecnie ponad milion mieszkań i domów. Deweloper zarządza również 2800 osiedlami w 310 miastach.
Oprócz tego spółka prowadzi biznes w sektorze samochodów elektrycznych, opieki zdrowotnej, produktów konsumenckich, czy produkcji wideo oraz telewizji.