Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

UOKiK sprawdzi zasady współpracy między Allegro a sprzedawcami

2
Podziel się:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk Allegro, w którym sprawdzi, czy mogło dojść do naruszenia przepisów antymonopolowych, podała instytucja. Chodzi o zasady współpracy między Allegro a sprzedawcami.

UOKiK sprawdzi zasady współpracy między Allegro a sprzedawcami

"Branża e-commerce rozwija się dynamicznie - na to przyspieszenie miała również wpływ sytuacja związana z epidemią COVID-19, w wyniku której konsumenci wybierali ten kanał sprzedaży. Ze względu na intensywny rozwój handlu internetowego przyglądamy się praktykom stosowanym na tym rynku. W ramach postępowania wyjaśniającego chcemy ustalić, czy Allegro czerpie nieuzasadnione korzyści kosztem sprzedawców profesjonalnych i incydentalnych. W tym celu w szczególności przyjrzymy się warunkom pobierania i zwrotu opłat, a także zasadom ustalania ich wysokości. Sprawdzamy również regulamin od strony konsumenckiej - chcemy ustalić, czy stosowane są klauzule niedozwolone" - powiedział prezes Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Urząd dodał, że postępowanie zostało wszczęte w związku z wpływającymi skargami. Dotyczyły zmienionego mechanizmu opłat pobieranych przez Allegro. Pojawiły się sugestie, iż mechanizm ten może służyć podwyższeniu wyceny spółki przed jej wejściem na giełdę.

"Zweryfikujemy, czy mechanizm opłat stosowany przez Allegro, który jest największym przedsiębiorcą segmentu e-commerce w Polsce, nie narusza prawa konkurencji" - wskazał Chróstny.

W ramach postępowania wyjaśniającego prezes UOKiK m.in. przyjrzy się zmianom w regulaminie Allegro dotyczącymi popierania prowizji od sprzedaży. Zgodnie z nowymi zasadami prowizją objęta jest cała transakcja: cena oraz koszty przesyłki opłacone przez kupującego.

Pod lupę UOKiK trafią również przyjęte przez Allegro zasady zwrotów pobranych prowizji (naliczanie tzw. rabatów transakcyjnych) w sytuacji, w której kupujący odstępuje od umowy zawartej za pośrednictwem platformy internetowej. Urząd przeanalizuje również zasady funkcjonowania usługi Allegro Smart.

Postępowania wyjaśniające są wszczynane, gdy prezes UOKiK podejrzewa, że w danym przypadku mogło dojść do naruszenia reguł konkurencji. Są one prowadzone w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom. Oznacza to, że na tym etapie działań nie są formułowane zarzuty w odniesieniu do przedsiębiorców ani osób zarządzających. Mogą zakończyć się wszczęciem postępowania antymonopolowego w sprawie praktyk ograniczających konkurencję, przypomina UOKiK.

Oceniając regulamin Allegro pod kątem stosowania klauzul niedozwolonych, wątpliwości prezesa UOKiK budzi postanowienie regulujące zasady wprowadzania zmian do regulaminu świadczenia usług, m.in. przewidujące "akceptację" zmian w regulaminie bez aktywności ze strony użytkownika portalu (np. poprzez automatyczne odnowienie oferty w serwisie). UOKiK analizuje, czy wyżej opisane klauzule mogą być niedozwolone, zakończono w informacji.

Allegro to polska platforma handlowa posiadająca dużą i lojalną bazę klientów, którzy mają dostęp do produktów oferowanych przez ponad 117 tys. firm (stan na koniec czerwca 2020 r.). Strona Allegro.pl jest odwiedzana przez około 20 mln osób miesięcznie (źródło: Gemius), co odpowiada ponad 60% ludności Polski powyżej 16 roku życia. Według informacji rynkowych, właściciele Allegro szykują platformę do IPO na GPW.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(2)
WYRÓŻNIONE
aw
4 lata temu
Co ma wspólnego zamieszczone zdjęcie centrum handlowego z branżą e-commerce, której dotyczy ten artykuł?
wyborca
4 lata temu
Allegro powinno wprowadzić opłatę za reputację. Jeśli kupujący odstąpi od umowy, będzie reklamował wadliwość produktu względem opisu albo jego przeznaczenia, oceni sprzedawce mniej aniżeli najlepiej, dokona zwrotu produktu przez usługę Smart to sprzedający zapłaci Allegro opłatę reputacyjną 10000 € za każde ze zdarzeń nie mniej aniżeli 20 % wartości przedmiotu transakcji. Wyeliminowało by to wszystkich Januszów biznesu.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (2)
aw
4 lata temu
Co ma wspólnego zamieszczone zdjęcie centrum handlowego z branżą e-commerce, której dotyczy ten artykuł?
wyborca
4 lata temu
Allegro powinno wprowadzić opłatę za reputację. Jeśli kupujący odstąpi od umowy, będzie reklamował wadliwość produktu względem opisu albo jego przeznaczenia, oceni sprzedawce mniej aniżeli najlepiej, dokona zwrotu produktu przez usługę Smart to sprzedający zapłaci Allegro opłatę reputacyjną 10000 € za każde ze zdarzeń nie mniej aniżeli 20 % wartości przedmiotu transakcji. Wyeliminowało by to wszystkich Januszów biznesu.