"Rok 2018 był wyjątkowy w przewozach towarowych. Zanotowano wzrost masy przewiezionych towarów o ponad 4% w porównaniu z rokiem poprzednim. Trzeba mieć jednak na uwadze zbliżające się wyzwania. Rosnące znaczenie transportu intermodalnego wskazuje, że nasz kraj będzie odgrywał coraz większą rolę w przejęciu rosnącej liczby towarów przewożonych z Chin drogą lądową. To od nas zależy, czy będziemy w stanie dobrze wykorzystać tę szansę związaną z realizacją idei Nowego Jedwabnego Szlaku. Poprawiający się stan infrastruktury kolejowej powinien wpłynąć na możliwość zapewnienia lepszej oferty przez przewoźników towarowych, a to z kolei powinno przyczynić się do wyrównania szans przewoźników drogowych i kolejowych oraz sprzyjać równoważeniu transportu" - skomentował prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w raporcie.
Pod względem udziału w rynku niekwestionowanym liderem jest PKP Cargo z udziałem 43,6% wg masy oraz 48,4 % wg pracy przewozowej, wskazał Urząd. Dalsze miejsca miały wg masy DB Cargo Polska (16,4% udziału), Lotos Kolej (5%) i PKP LHS (4,3%). Natomiast według pracy przewozowej za PKP Cargo znalazły się kolejno: Lotos Kolej (8,9%), PKP LHS (5,7%) i DB Cargo Polska (5,4%).
"W 2018 r. kolej stanowiła główny środek transportu towarów masowych pełniąc istotną rolę przy ważnych projektach infrastrukturalnych. Jednocześnie przewoźnicy wykazują wzrost w przewozach intermodalnych. Zwiększenie przewozów wynika z rosnącego zapotrzebowania rynku - sam morski terminal intermodalny DCT Gdańsk S.A. wykonał w 2018 r. rekordową pracę przeładunkową na poziomie prawie 2 mln TEU. Oprócz przewozu kontenerów z portów morskich istotną częścią przewozów intermodalnych jest tranzyt przez Polskę" - ocenia UTK.
Według niego, coraz większą rolę odgrywa kolejowy transport lądowy z Chin w ramach idei Nowego Jedwabnego Szlaku. Towary transportowane są w obydwie strony w kontenerach, a zapowiedzi dużych inwestycji na tej trasie pozwalają na założenie w niedalekiej przyszłości znacznego wzrostu tego typu przewozów do i przez terytorium naszego kraju.
W 2018 r. kolejowe przewozy towarowe wykonywało 74 przewoźników.