Raport przygotowany przez naukowców z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach wskazał w październiku, że studenci nadal dostrzegają problemy techniczne czy większy stres związany z egzaminami w trybie online. Z kolei Raport Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego opublikowany w lipcu wskazał, że dydaktyka prowadzona zdalnie umożliwia dostosowanie tempa i zakresów wiedzy przekazywanej naraz do potrzeb odbiorców, wskazali organizatorzy.
"Są zatem i plusy, i minusy. Ale jedno jest pewne - nowa sytuacja rodzi wyzwania. Jako kluczowe z nich, eksperci wskazują zaangażowanie uczestników w zajęcia prowadzone zdalnie. Nad rozwiązaniami dotyczącymi budowania tego zaangażowania pracować będą studenci podczas międzynarodowego hackatonu, jaki organizuje w styczniu Inkubator Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z sześcioma europejskimi uniwersytetami. Tym razem nie będzie to jednak typowy maraton dla programistów" - czytamy w komunikacie.
"Wspólnie ze studentami z całej Unii Europejskiej chcemy wypracować rozwiązanie dotyczące budowania zaangażowania na zajęciach uniwersyteckich prowadzonych w formie online. Co ważne, wydarzenie nie jest skierowane wyłącznie do informatyków i programistów, jak standardowy hackaton, czyli maraton programowania. Tu będziemy myśleć interdyscyplinarnie. W wydarzeniu udział wezmą zespoły łączące kompetencje z różnych dziedzin" - powiedziała kierowniczka Inkubatora UW Aleksandra Zimnoch, cytowana w materiale.
Jak podkreślają organizatorzy, można jeszcze dołączyć do listy uczestników, choć zapełnia się ona szybko - studentami z całej Europy. Mile widziane są osoby zainteresowane tematem szeroko pojętej edukacji z uczelni akredytowanych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej.
"Na pytanie o oczekiwania odpowiem: jesteśmy nastawieni bardzo pozytywnie do innowacyjnych dróg i rozwiązań. Studenci wielu dziedzin pracujący razem - z dużą motywacją do osiągnięcia efektu, to gwarant ciekawych rezultatów. Jakich? Takich, które później pozwolą w praktyczny sposób zmaksymalizować zaangażowanie studentów w świecie nauki online przy użyciu technologii" - dodała Zimnoch.
Ideą hackatonów jest rywalizacja. Organizator zadaje problem i rywalizujące grupy mają zwykle określony czas na dostarczenie rozwiązania. Najczęściej - w obszarze programowania. Tym razem - w zakresie technicznych rozwiązań, które odpowiadają na potrzeby edukacji zdalnej. Organizatorzy przewidzieli pulę nagród w wysokości 5 tys. euro i nagrody rzeczowe. Żeby je zdobyć, uczestnicy w grupach (od trzech do sześciu osób) przejdą przez proces kreowania pomysłów, ich walidacji oraz prototypowania. EduHack 2021 odbędzie się przy wsparciu ekspertów oraz facylitatorów i potrwa 3 dni.