Grupa VRG liczy na powrót do normalnej działalności w II poł. 2021 roku, a ambicją zarządu jest znaczące poprawienie w perspektywie 2021 wyniku finansowego względem roku 2020, zapowiedział prezes Andrzej Jaworski. Poinformował też, że zarząd prowadzi "zaawansowane prace" nad nową strategią grupy.
"Wierzymy w dynamiczne odbicie polskiej gospodarki wraz z ograniczeniem efektu COVID-19. Liczymy, że powrót do normalnej działalności będzie możliwy w drugiej połowie 2021 roku. Będziemy przygotowani, żeby być beneficjentami tego wzrostu. Ambicją zarządu jest znaczące poprawienie w perspektywie 2021 wyniku finansowego względem roku 2020, a następnie powrót grupy kapitałowej na stałą ścieżkę długoterminowego wzrostu, wzorem lat poprzedzających kryzys spowodowany pandemią COVID-19. Narzędziem realizacji tego celu będzie nowa strategia grupy kapitałowej VRG, nad którą zarząd prowadzi zaawansowane prace" - napisał Jaworski w liście do akcjonariuszy, dołączonym do raportu rocznego.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 2020 roku wyniosły 853,7 mln zł i były o około 20 proc. niższe, niż w historycznie rekordowym dla grupy roku 2019, podkreślił.
"Na spadek przychodów bezpośredni wpływ miały ograniczenia w handlu stacjonarnym. Wynikały one z decyzji administracyjnych, podejmowanych w związku z przebiegiem sytuacji epidemicznej w kraju. Pomimo, że przez niemal jedną czwartą roku grupa mogła prowadzić sprzedaż wyłącznie w kanale online, udało się zrealizować scenariusz bazowy zakładający spadek przychodów na poziomie do 25 proc. rok do roku" - wskazał prezes.
Skonsolidowana strata netto wyniosła 48,2 mln zł, wobec 64 mln zł zysku w roku 2019.
"W zakresie planów otwarć grupa nie przewiduje zmian w posiadanej powierzchni handlowej netto w stosunku do stanu na koniec 2020 roku. Nadal planowane jest zamykanie nierentownych sklepów, w szczególności w segmencie odzieżowym, co spowoduje zmniejszenie jego powierzchni o 2 proc. r/r oraz rozwój w segmencie jubilerskim (zwiększenie powierzchni o 7 proc. r/r). W przypadku marki Wólczanka zostaną otworzone nowe większe salony o powierzchni 150 m2, które pozwolą pokazać poszerzony asortyment tej marki" - czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Na koniec 2020 roku powierzchnia sprzedaży sieci detalicznej grupy zmniejszyła się o 2,4 proc. r/r do 53 tys. m2. Spadek powierzchni w segmencie odzieżowym wyniósł 3,9 proc. do 42 tys. m2, natomiast w segmencie jubilerskim powierzchnia zwiększyła się o ok. 3,6 proc. do 11 tys. m2, podano w sprawozdaniu zarządu.
"Zaplanowane na rok bieżący nakłady inwestycyjne w kwocie 18 mln zł w istotnej części przeznaczone zostaną na otwarcia nowych salonów przede wszystkim marki W. Kruk, oraz rozwój infrastruktury i systemów IT" - czytamy dalej.
Grupa podtrzymała plany w zakresie dalszych wzrostów sprzedaży w kanale online, a udział tego kanału w całości sprzedaży może wynieść ponad 20 proc., podano także.
Zarząd VRG nadal podtrzymuje, że kontynuowanie działań związanych ze strategią budowy Domu Marek i przyspieszeniem rozwoju poprzez działania akwizycyjne dotyczące silnych i rozpoznawalnych marek odzieżowych i jubilerskich, możliwe będzie dopiero po ustąpieniu pandemii koronawirusa i ustabilizowaniu się sytuacji rynkowej, podsumowano.