"W 2020 roku planowana sprzedaż tylko tych dwóch modeli elektrycznych samochodów z Grupy Volkswagen niemal dorówna sprzedaży wszystkich samochodów elektrycznych w Polsce w 2019 roku, która wyniosła niespełna 1 500 sztuk, z czego ok. 700 stanowiły egzemplarze BMW i3 dla operatora systemu carsharingu InnogyGo" - powiedziała Zielaskiewicz na spotkaniu z dziennikarzami.
W ocenie prezesa VWFS Mikołaja Woźniaka, do wprowadzenia Polski "na mapę elektromobilności" konieczne jest spełnienie czterech warunków: dostępności samochodów, infrastruktury, modelu dopłat oraz finansowania.
"Pierwsza przesłanka jest spełniona, już w 2019 roku na polskim rynku oferowane były 52 modele samochodów elektrycznych i hybryd plug-in, a w 2020 roku dojdzie 39 kolejnych" - powiedział.
Nieco gorzej jest z infrastrukturą. Na koniec 2019 roku w Polsce funkcjonowało około 1 600 ładowarek, w porównaniu do 24,7 tys. w Niemczech, 10,4 tys. w Norwegii czy 5,1 tys. w porównywalnej pod względem wielkości i łącznej liczby samochodów Hiszpanii.
Plany są jednak ambitne, sama Grupa Volkswagen planuje uruchomić w 2020 roku 350 ogólnodostępnych ładowarek przy swoich salonach, a plany operatorów do 2025 roku to ok. 5,9 tys. punktów ładowania.
Zgodnie z najnowszymi prognozami, ogółem na całym świecie sprzedaż samochodów elektrycznych (BEV) i hybryd plug-in (PHEV) wyniosła ok. 3,2 mln sztuk w 2019 roku, wobec niespełna 2,1 mln sztuk w roku 2018 i 1,3 mln sztuk w roku 2017. Z tego aż 44% przypadało na Chiny, 23% na Europę i 21% na Stany Zjednoczone.
Według stanu na początek 2020 roku, na świecie jest ok. 8,5 mln samochodów BEV i PHEV, choć według szacunków Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE) do 2030 roku ta liczba ma wzrosnąć do 125 mln sztuk.
Z tego w Europie na 288,2 mln samochodów ogółem, ok. 1,64 mln (czyli 0,57%) stanowią pojazdy BEV i PHEV. W Niemczech jest to 266 tys. samochodów elektrycznych na 47,1 mln aut ogółem (0,56%), w Norwegii 310 tys. "elektryków" na 2,75 mln samochodów (11,2%), a w Hiszpanii 41 tys. "elektryków" na 24,1 mln pojazdów. Dla porównania w Polsce, gdzie zarejestrowanych jest łącznie 23,4 mln samochodów - niemal tyle samo, co w Hiszpanii - samochodów elektrycznych było ogółem 10 231 na koniec 2019 roku, co stanowiło zaledwie 0,05% całej floty.
Volkswagen Financial Services (VWFS) jest ramieniem finansowym koncernu Volkswagen. Polska jest jednym z 51 krajów, w których jest obecna marka VWFS.