Niemal 70% ankietowanych uznało, że pandemia nie ma wpływu na ich plany zakupu auta lub że ten zakup zostanie tylko odsunięty w czasie. Możliwe, że na umocnienie w tym postanowieniu wpływa również ogłoszenie samochodu za najbezpieczniejszy obecnie środek transportu ze względu na odizolowanie podróżujących od otoczenia. Badani ocenili także tę kwestię: blisko połowa, 43%, częściej niż przed wybuchem pandemii korzysta z samochodu. Z drugiej strony, niemal tyle samo osób ograniczyło w tym czasie korzystanie z komunikacji publicznej, podano.
Badanie "Portfele Polaków pod lupą" wskazuje, że 46% ankietowanych osób, w tym samozatrudnionych przedsiębiorców, w ciągu najbliższych 12 miesięcy planuje zakup samochodu.
"Co ciekawe, w tej liczbie naprawdę duża grupa, 42%, decyduje się na pojazd nowy. To znacznie większy odsetek niż dotychczas. W roku 2019 wśród zakupionych na naszym rynku samochodów osobowych zaledwie 1/3 stanowiły nowe auta" - powiedziała dyrektor departamentu marketingu i brand managementu w Volkswagen Financial Services Daria Zielaskiewicz z VWFS, cytowana w komunikacie.
Jak podkreśliła, badanie przynosi wiele pozytywnych informacji, nie tylko dla rynku sprzedaży samochodów.
"Choć nie jest to łatwe, ale odnajdujemy się w 'koronawirusowej' rzeczywistości i do zmian podchodzimy z otwartością. Niektóre z nich zostaną z nami na stałe, na przykład przeniesienie wielu działań do sfery online, a inne zaadaptujemy w części. Istotne jest to, że powrót do 'normalności', choć nieco innej, na pewno nastąpi" - powiedziała Zielaskiewicz.
Z badania wynika, że 3/4 ankietowanych VWFS szuka informacji na temat samochodów, które planują kupić, na największych portalach online z moto ogłoszeniami, prawie połowa (44%) korzysta również ze stron internetowych marek i producentów pojazdów, a 1/5 - ze stron firm finansujących zakup aut, takich jak VWFS. Od chwili wybuchu pandemii Polacy coraz częściej także kupują auta w Internecie (tak deklaruje niemal 2/3 respondentów), ale zakup pojazdu jest postrzegany nieco inaczej.
Trzy na cztery badane osoby to tradycjonaliści i wolą nabyć auto w salonie. Pozytywnym zaskoczeniem mogą być jednak odpowiedzi aż 24% ankietowanych, którzy zdecydowaliby się na zdalny zakup samochodu. Ta grupa będzie rosła, dlatego producenci aut uruchamiają internetowe sklepy i platformy sprzedaży kolejnych marek. Liderzy wystartowali już dawno, zaznaczono.
"Pierwsza w Polsce była Škoda, która na długo przed wybuchem pandemii uruchomiła swój sklep online we współpracy z Volkswagen Financial Services. Zdalną sprzedaż Škoda rozpoczęła prawie 3 lata temu. VWFS w ramach sklepu zapewnił klientom marki atrakcyjną ofertę finansową, w tym pierwszy w historii polskiej Škody leasing konsumencki. W ostatnim czasie również inne popularne marki razem z VWFS zaprezentowały swoje internetowe platformy, w tym SEAT i Volkswagen. Tu także przedsiębiorcy i klienci prywatni mogą sfinansować samochody naszym leasingiem" - wskazała ekspertka VWFS.
Do zakupu samochodu online Polaków przekonuje przede wszystkim wygoda i dostępność wszystkich produktów w jednym miejscu oraz poczucie bezpieczeństwa wynikające z możliwości pozostania w domu (odpowiednio 29% i 17% wskazań).
W przypadku zakupu przez internet związanych z samochodem usług, na przykład ubezpieczenia komunikacyjnego czy pakietu serwisowego, grupa chętnych na zdalne transakcje zdecydowanie rośnie - otwartość na takie zakupy deklaruje 2/3 ogółu badanych. Wśród nich ponad 70% zwraca uwagę na wygodę, dostępność i bezpieczeństwo, ale także na prostotę oraz szybkość takich operacji, podano także.
Ponad połowa (56%) przyszłych klientów salonów dealerskich jest w stanie zaakceptować cenę do 100 tys. zł, a 1/4 wyda nawet do 150 tys. zł. W nieco większej grupie badanych, zdecydowanej na samochód używany, proporcje są zgoła inne. Aż 83% respondentów planuje zmieścić się w budżecie nieprzekraczającym 50 tys. zł.
"Dla ankietowanych, tak jak dla zdecydowanej większości kupujących na polskim rynku, koszt auta jest niezmiennie jednym z głównych czynników branych pod uwagę przy decyzji o zakupie. Systematycznie rośnie jednak grupa nabywców, którzy nie porównują cen samochodów, ale wysokości rat i dopasowują je do swojego miesięcznego budżetu. Volkswagen Financial Services, jako prekursor nowoczesnego finansowania samochodów, już prawie 7 lat temu wprowadził kredyt i leasing z niskimi ratami w ofertach dla marek Grupy Volkswagen. Od ponad roku niskie raty są już dostępne przy zakupie pewnych i sprawdzonych samochodów używanych" - podkreśliła Zielaskiewicz.
Wysokość budżetów, które badani planują przeznaczyć na samochody, przekłada się także na sposób finansowania takich zakupów. Gotówka jest tu niekwestionowanym numerem 1, wskazuje ją 65% osób prywatnych i 72% przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Powrót do swoich zasobów to również jeden z efektów pandemii, choć oceny własnej sytuacji materialnej dokonywane przez respondentów badania VWFS są pozytywne. Dobrze lub bardzo dobrze widzi swoją obecną kondycję finansową 37% badanych, a prawie połowa nie zauważyła zmian. Zważywszy na "covidową" rzeczywistość i niepewne czasy te odpowiedzi należy zaliczyć do pozytywnych. Szczególnie, że 84% uczestników badania nie odnotowało żadnego wpływu pandemii na swoją sytuację materialną lub wpływ ten był niewielki, zaznaczono.
"Wyniki badania 'Portfele Polaków pod lupą', mimo niemal roku życia w stanie 'podwyższonej niepewności', napawają optymizmem co do przyszłości. Respondenci pozytywnie oceniają nie tylko stan swoich portfeli, ale i zapowiadają zakupy samochodów w bliskiej perspektywie. Rynek będzie miał więc szansę powrotu do corocznych wzrostów sprzedaży aut" - podsumowała ekspertka VWFS.
Badanie "Portfele Polaków pod lupą" zrealizowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services. Pod koniec listopada 2020 roku reprezentatywna grupa tysiąca ankietowanych odpowiedziała na pytania dotyczące nie tylko aktualnej oceny sytuacji gospodarczej kraju i własnej sytuacji finansowej, ale i wpływu pandemii na ich plany związane z zakupem samochodu.