"Aż 81% mieszkańców aglomeracji warszawskiej wskazało, że spośród lotnisk, które mają obsługiwać połączenia tzw. tanich linii lotniczych (Modlin, Radom, Łódź), wybraliby Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Na podróż z lotniska w Radomiu zdecydowałoby się jedynie 6% respondentów, a z Łodzi - 2%" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
"Wyniki badania nie są zaskoczeniem. Port lotniczy w Radomiu został już raz zweryfikowany przez rynek. Jego obszar oddziaływania okazał się niewystarczający, a daleki dystans od Warszawy sprawił, że nie stanowił on realnej konkurencji dla stołecznych lotnisk" - skomentował prezes Centrum Monitoringu Rozwoju Warszawy Cezary Holdenmajer, cytowany w materiale.
Ponadto, 52% mieszkańców aglomeracji warszawskiej, którzy słyszeli o projekcie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, negatywnie ocenia plan rozbudowy lotniska w Radomiu. Pozytywnie do inwestycji podchodzi jedynie 28% badanych, a 20% nie ma zdania.
"Dodatkowo, konsekwencją modernizacji Portu Lotniczego Radom będzie administracyjne przejęcie przez to lotnisko obsługi tanich i czarterowych linii lotniczych, które obecnie korzystają z infrastruktury Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Tymczasem pomysł przeniesienia niskobudżetowych połączeń lotniczych z Okęcia do Radomia popiera tylko 22% mieszkańców aglomeracji warszawskiej, a większość (66%) jest temu przeciwna" - czytamy dalej.
W opinii przewodniczącego Warszawskiego Forum Samorządowego Grzegorza Gruchalskiego głosy podróżnych, którzy oceniają projekt rozbudowy lotniska w Radomiu jako niepotrzebny, są ignorowane.
"Mieszkańcy nie chcą lotniczej rewolucji, a jedynie modernizacji istniejącej infrastruktury. To lotniska pierwszego wyboru: Okęcie i Modlin, powinny być rozwijane i modernizowane. Ich przepustowość powinna być rozszerzana wzorem Portu Lotniczego Londyn-Gatwick, który dysponując jednym pasem startowym obsługuje ponad 40 mln pasażerów rocznie" - powiedział Gruchalski.
Badanie "Barometr lotniczy, czyli co mieszkańcy Mazowsza sądzą o CPK i lotnisku w Radomiu" zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS w ramach współpracy z Warszawskim Forum Samorządowym na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (500 - Warszawa i okolice, 500 - pozostała część Mazowsza). Badanie zostało zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Badanie przeprowadzono w maju 2019 r.
Warszawskie Forum Samorządowe to organizacja skupiająca aktywistów miejskich, samorządowców i ludzi, których celem jest rozwój Warszawy. WFS nie jest związana z żadną partią polityczną i skupia osoby wywodzące się z różnych środowisk oraz organizacji. Liderem i założycielem Warszawskiego Forum Samorządowego jest Grzegorz Gruchalski.