"Co dziesiąty właściciel małego biznesu potrzebuje 10 tys. zł na rozwój swojej firmy, a co piąty od 10 do 49 tys. Połowa tych, którzy zadeklarowali potrzebę uzyskania dofinansowania, zadowoliłaby się także kwotą w wysokości do 5 tys. zł" - czytamy w komunikacie.
Cele, na które przedsiębiorcy zamierzają przeznaczyć zewnętrzną pożyczkę, kredyt lub inną formę finansowania, to najczęściej: zakup sprzętu do prowadzenia działalności (68%), rozwój działalności (25%), poszerzenie zakresu usług firmy (43%), wynajem firmowej nieruchomości (21%), a także jej remont lub działania reklamowe (po 9%). Z kolei 14% przedsiębiorców wykorzystałoby dodatkowe środki na spłatę bieżących zobowiązań firmowych lub zatrudnienie.
"Porównując te dane z wynikami ubiegłorocznymi widać, że rozwój działalności jest kluczowy dla właścicieli małych firm. Aż 64% rok temu chciało przeznaczyć dodatkowe środki finansowe właśnie na ten cel, podczas gdy pozostali wskazywali spłatę bieżących zobowiązań firmowych czy kredytu bankowego" - czytamy dalej.
Badanie wskazało także, że najczęściej wskazywanym problemem pojawiającym się przy założeniu firmy, jest konieczność ponoszenia wysokich kosztów jej prowadzenia (40%).
"Z odmową finansowania z zewnętrznego źródła spotkał się jak dotąd prawie co trzeci przedsiębiorca. Co ciekawe, aż 31% z nich nie potrafi sprecyzować powodu tej decyzji. W zeszłym roku aż co dziesiątemu przedsiębiorcy odmówiono finansowania w banku. W tegorocznym badaniu wynik był identyczny. Co więcej, 17% właścicieli firm nie starało się o finansowanie, ponieważ nie wiedziało jak się o nie ubiegać" - napisano także w materiale.
Źródła finansowania, jakie wskazali respondenci to m.in.: środki unijne (42%), środki z Urzędu Pracy (41). Z programów dla młodych przedsiębiorców skorzystało w tym roku 18% firm, a z lokalnych programów dla przedsiębiorców 17%. W przypadku usług finansowych polscy przedsiębiorcy stawiali na kredyt bankowy i leasing (po 28%) lub firmową kartę kredytową (18%). Prawie co dziesiąty korzystał z firmowej pożyczki pozabankowej, a co piąty uważa tę usługę za interesującą, podano także.
Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2017 roku przez Smartscope na zlecenie Aasa Polska, metodami CAWI i CATI, na reprezentatywnej grupie 1000 przedsiębiorców z firm, w których zatrudnionych jest od 1 do 9 osób.
Aasa Polska S.A. jest technologiczną firmą finansową, specjalizującą się w udzielaniu pożyczek ratalnych dla konsumentów oraz małego biznesu, w oparciu o zasady odpowiedzialnego pożyczania.