Nawet połowa użytkowników smartfonów w Polsce jest gotowa zmienić operatora ze względu na niewystarczającą jakość usług, mimo, że Polacy są bardziej lojalnymi klientami niż konsumenci w innych krajach, wynika z badania Digital Consumer Survey, przeprowadzonego przez firmę konsultingową Accenture.
"Badanie potwierdziło, że znakomita większość użytkowników, korzysta ze smartfonów nie tylko do prowadzenia rozmów głosowych. W Polsce 78% użytkowników smartfonów korzysta z aplikacji mobilnych do komunikacji, 84% regularnie ogląda filmy i seriale na telefonach, a prawie 60% czyta elektroniczne wersje gazet i magazynów. To według Accenture 'pokolenie ekranów' (Screenager) - dla tych osób telefon jest urządzeniem, z którym praktycznie nigdy się nie rozstają" - czytamy w komunikacie.
"Smartfony upowszechniły się na polskim rynku w ciągu kilku lat. Dziś już prawie każdy posiada takie urządzenie, tym samym operatorzy wyczerpali jedną ze ścieżek wzrostu. Obserwujemy jednak zachodzące zmiany w sposobie użytkowania inteligentnych urządzeń. Operatorzy, którzy umiejętnie wykorzystają pojawiające się trendy, mogą osiągnąć przewagę konkurencyjną i poprawić pozycję rynkową" - powiedział dyrektor zarządzający Accenture Communications, Media and Technology Sławomir Lubak, cytowany w komunikacie.
Inny zauważony przez analityków Accenture trend na rynku mobilnym to ostrożność klientów w kupowaniu kolejnych urządzeń i usług. Tylko 8% ankietowanych planuje zwiększyć wydatki na ten cel. W Polsce 31% użytkowników smartfonów korzysta z tabletu i komputera. Wyniki badania pokazują, że w innych krajach odsetek klientów korzystających z kilku urządzeń jest jeszcze większy i wynosi 40%, a wykorzystanie tych urządzeń jest coraz szersze.
Z badania Accenture wynika, że jedna trzecia ankietowanych w Polsce obawia się o prywatność i bezpieczeństwo w związku z użytkowaniem urządzeń mobilnych.
Prawie jedna trzecia badanych w Polsce użytkowników smartfonów korzysta już ze zdalnego monitoringu, inteligentnych zegarków czy samochodów z inteligentnym centrum rozrywki, ale pod tym względem wypadamy gorzej w porównaniu do innych krajów regionu i globalnie. Popyt na urządzenia mobilne utrzymuje się w Polsce i krajach Europy Środkowej na podobnym poziomie, ale jest niższy w porównaniu do Europy Zachodniej.
"Na rynku polskim pod wieloma względami widać jeszcze potencjał do tradycyjnego wzrostu dla operatorów komórkowych, ale w szybkim tempie się on wyczerpuje. Dlatego operatorzy już teraz powinni myśleć o dostosowaniu swoich usług do wyzwań przyszłości, stawiając doświadczenia użytkowe klientów oraz ich zmieniające się oczekiwania w centrum swojej strategii rozwoju" - podsumował Lubak.